Sökning

Äänilevyn anatomia : Katsaus kehitykseen, vahalieriöstä bittivirtaan

QR-kod

Äänilevyn anatomia : Katsaus kehitykseen, vahalieriöstä bittivirtaan

Digitaalinen musiikin myynti kasvattaa nopeasti osuuttansa musiikkibisneksestä. Musiikkia ei enää kaiverreta tai polteta levylle, eikä pakata koteloon. Sen sijaan se streamataan tai ladataan valokuitua pitkin tai 4G-verkon yli. Onko musiikkialbumi taideteoksena sama digijakelun aikakautena kuin mitä se oli silloin kun kuluttaja haki sen kotiinsa levykaupasta muoviin ja pahviin pakattuna? Sisältyykö tiedostoihin ja kuukausimaksuihin samanlaista kiintymyksen tunnetta kuin CD-levyihin ja vinyyleihin ja mitä me saamme maksaessamme euron mp3-tiedostosta tai kymmenen euroa kuussa saadaksemme käyttöömme miljoonien kappaleiden kirjaston? Välittyykö musiikintekijän taide faneille sellaisessa muodossa, jossa hän tarkoitti? Jälkimmäisin kysymys on se, josta olen kiinnostunut tässä tutkielmassa: musiikkialbumi taideteoksena, käsittäen kokonaisuudessaan muutakin kuin pelkän musiikin. Aluksi määrittelen musiikkialbumin konseptin, esitän sen kehityksestä tiivistetyn historian ja osoitan tästä historiasta merkittävimmät käännekohdat ja innovaatiot. Tämän jälkeen tarkastelen tämän hetkistä tilannetta musiikkimarkkinoilla. Digitaalisen musiikinjakelun on-demand-mallit selitetään ja niiden taiteellisia ominaisuuksia verrataan ”perinteiseen” fyysiseen jakelumalliin. Esimerkkeinä käytetään suurimpia streamauspalveluita, jotka ovat Spotify, Deezer ja Rhapsody, sekä suosituinta downloadpalvelua iTunesia. Tiedostan ja tuon ilmi sen, että teollisuudenala kehittyy nopeasti ja olen melko varma, että tekniset määritelmät ja päätelmät saattavat olla vanhentunutta tietoa jo muutaman kuukauden kuluttua työn valmistumisesta.

The digital music sales is rapidly rising its share in overall music market. Music is no longer engraved or burnt to disc or packaged in box. Instead it is streamed or downloaded along the optical fiber or over a 4G network. As a piece of art, is the Music Album the same in this new era of digital distribution than it used to be when it was wrapped in plastic and cardboard and shipped to recordstores to be bought and carried home by a consumer? Does a music lover caress his or her files or subscriptions the way they do their CDs or twelve inches and what do we get when we pay one euro for a mp3-file, or when we pay 10 euros per month to get access to a library of millions and millions of songs? Does the art transfer from an artist(s) to a fan the way he or she or they planned? The last question is the one I’m most interested in in this work. Music album is a piece of art. Not only the music but the whole entirety. At first I define the concept: Music Album, put the developement of that concept on timeline and point out a couple of most important turning points. Then I take a closer look at the current situation of the market. The on-demand models of digital music distribution are explained and compared to the ”traditional” physical form of distributing music from a viewpoint of art. Examples are focused on the biggest streaming services such as Spotify, Rhapsody and Deezer and on most popular download service, iTunes. I am aware and point out in this study that the industry is developing fast and that the technical specifications or conclusions may be out of date in couple of months after this work is done.

Sparad: