Haku

Tietojärjestelmän käyttöönoton hallinta : Helsingin sosiaalivirasto

QR-koodi

Tietojärjestelmän käyttöönoton hallinta : Helsingin sosiaalivirasto

Tutkimuksen aihe käsittelee tietojärjestelmän käyttöönottoa ja sen hallintaa projektimuotoisesti toteutettuna. Tietojärjestelmän kehittämishankkeiden projektointi mahdollistaa organisaation toiminnan tehostamisen ja vastaamisen paremmin toimintaympäristön haasteisiin. Projektityön haasteena on projektinhallinnan työmenetelmien kehittyminen muun kehityksen mukana. Keinoina siihen ovat toimintamallien ja projektinhallinnan menetelmien kehittäminen huomioiden vuorovaikutusta ja viestintää korostava ihmisten johtaminen.

Tutkimusongelmana oli tietojärjestelmän käyttöönoton hallinnan kehittäminen Helsingin sosiaaliviraston tietohallintopalveluissa. Tavoitteena oli tietojärjestelmän käyttöönoton kokonaistoimintamallin luominen tietotekniikkayksikköön. Tutkimuksen kohteena oli asiakastyön tietojärjestelmä Effican yksilö- ja perhehuoltosovelluksen (YPH) lastensuojeluosuuden käyttöönotto lapsiperheiden palvelujen vastuualueella. Tutkimus toteutettiin toimintatutkimuksena kvantitatiivisia ja kvalitatiivisia menetelmiä käyttäen. Käytettynä aineistona olivat aiheeseen liittyvä kirjallisuus, sosiaaliviraston materiaali ja asiantuntijoiden haastattelut.

Tietojärjestelmän käyttöönoton aihealuetta tarkasteltiin projektinhallinnan, koulutuksen, viestinnän ja muutosjohtamisen näkökulmista. Projektinhallinnalle muodostettiin uusi, yhtenäinen kokonaistoimintamalli näiden osa-alueiden osalta. Mallissa ovat lähtökohtana strategioista johdetut tietojärjestelmän kehitysprojektit. Käyttöönoton hallinnan avulla määritellään toimenpiteet ja tavoitteet sekä organisoidaan henkilöt. Käyttöönotto vaiheistetaan pääjaksoihin, jossa käyttöönoton läpäisevinä toimintoina ovat viestintä ja muutosjohtaminen.

Tuloksena syntynyt kokonaistoimintamalli täydentää projektiohjeistusta, ja mallia on mahdollista käyttää tulevissa käyttöönottoprojekteissa tietotekniikkayksikössä. Jatkokehitystyönä voitaisiin mallin eri osa-alueita syventää ja kuvata käyttöönoton vaiheiden prosessit. Kokonaistoimintamalli voisi olla sovellettavissa toiseen tietojärjestelmän käyttöönottoprojektiin Helsingin kaupungin virastossa tai YPH-sovelluksen käyttöönottoon toisessa kunnassa.

Tallennettuna: