Haku

Vaatesimulaatio ja 3D-grafiikka muotimarkkinoinnissa

QR-koodi

Vaatesimulaatio ja 3D-grafiikka muotimarkkinoinnissa

Vaatesimulaatiolla tarkoitetaan tietokoneella generoitua kankaan liikkeen ja laskeutuvuuden mallinnusta. Vaatesimulaatiota on käytetty pidemmän aikaa videopeleissä ja filmiteollisuudessa, mutta käyttö muotiteollisuudessa on yleistynyt vasta viime vuosina.

Tämän opinnäytetyön projektityön tarkoituksena oli tutkia prosessia, jossa tuotetaan muotimarkkinoinnin materiaalia 3D-grafiikalla vaatesimulaatiota käyttäen. Lisäksi työssä analysoidaan erilaisia 3D-grafiikan mahdollisuuksia muotialalla case-esimerkkien kautta, vaatealan tunnettuja ekologisia ja ekonomisia ongelmia sekä 3D-grafiikkaa apuvälineenä näiden ongelmien ratkaisuun.

Opinnäytetyön case-esimerkeistä selviää vaatemerkkien 3D-grafiikan käyttö myös tuotannollisista syistä. Virtuaalisella vaatteella on mahdollista nopeuttaa markkinointiprosessia ja vähentää mallikappaleiden määrää. Samaa kerran tuotettua virtuaalista vaatetta voidaan käyttää prototyyppinä, virtuaalisessa showroomissa, sosiaalisessa mediassa sekä markkinoinnissa.

Tallennettuna: