Ohcu

Polku luontoon : Luontokokemusten mahdollistaminen Rinnekodissa

QR-koda

Polku luontoon : Luontokokemusten mahdollistaminen Rinnekodissa

Tekijä(t) Otsikko

Sivumäärä Aika Satu Salminen, Merja Ylivainio Polku luontoon – luontokokemusten mahdollistaminen Rinnekodissa 48 sivua + 2 liitettä 5.4.2012 Tutkinto Toimintaterapeutti AMK Koulutusohjelma Toimintaterapian koulutusohjelma Suuntautumisvaihtoehto Toimintaterapeutti Ohjaaja(t) Toimintaterapian lehtori Anne Talvenheimo-Pesu Toimintaterapian lehtori Tuula Uutela

Opinnäytetyönä toteutetun kehittämistyön aihe on luontokokemusten mahdollistaminen liikunta- ja kehitysvammaisille lapsille talvella. Aihe nousi yhteistyökumppanin tarpeesta hyödyntää monipuolisemmin lähiympäristöä. Kehittämistyön tavoite oli lasten luontokokemusten monipuolistaminen ja tarkoitus oli teoreettisen ja kokemuksellisen tiedon tuottaminen henkilökunnalle toimintavälineistä sekä niiden mahdollisuuksista tukea lasten sensomotorisia valmiuksia. Luontokokemusten monipuolistamiseksi toteutettiin talvella 2012 toimintavälineviikko, jolloin henkilökunta kokeili yhdessä lasten kanssa toimintavälineitä (liikkumisen apuvälineitä) ja tutustui niiden käyttömahdollisuuksiin.

Kehittämistyö tehtiin yhteistyössä Rinnekoti-Säätiön kanssa yhdessä Rinnekodin kuntou-tuspalveluiden, kahden hoitokodin ja Rinnekodin koulun kanssa. Lisäksi yhteistyötä tehtiin toimintavälineisiin liittyen Kehitysvammaisten Tukiliitto ry:n Malikkeen kanssa.

Toimintavälineitä eli liikkumisen apuvälineitä hyödyntämällä on mahdollista tukea lapsen sensomotorisia valmiuksia ja osallistumista ikätasoiseen toimintaan. Jotta liikunta- ja kehitysvammainen lapsi voi osallistua ulkoiluun luonnossa, hän tarvitsee siihen sopivan apuvälineen ja toisen ihmisen apua. Toiminatavälineviikolla henkilökunta mahdollisti lasten sensomotorisen leikin luonnossa esimerkiksi vetämällä ja työntämällä ahkioita vaihtelevalla nopeudella, erilaisissa maastoissa välillä mutkitellen. Tämä mahdollisti lapsille erityisesti vestibulaarisia, proprioseptisia ja taktiilisia aistikokemuksia.

Lähiluontokokemusten monipuolistuminen lasten arjessa riippuu henkilökunnan resursseista mahdollistaa niitä lapsille.

Kehittämistyö on sovellettavissa liikunta- ja kehitysvammaisten lasten kuntoutukseen missä tahansa ympäristössä. Jatkossa opiskelijat voisivat pohtia kuinka juurruttaa toimintavälineiden käyttöä Rinnekodissa tai tutkia onko muutosta luontokokemusten mahdollistamisessa tapahtunut.

Avainsanat toiminnallinen oikeudenmukaisuus, sensomotorinen leikki, sensomotorinen kehitys, kehitysvammaisuus, apuväline

Author(s) Title

Number of Pages Date Satu Salminen, Merja Ylivainio Path to Nature - Enabling Outdoor Experiences in Rinnekoti

48 pages + 2 appendices 5 April 2012 Degree Bachelor of Health Care Degree Programme Occupational Therapy Specialisation option Occupational Therapy Instructor(s) Anne Talvenheimo-Pesu, Senior Lecturer Tuula Uutela, Senior Lecturer In this thesis, the subject was to enable winter outdoor experiences to children with severe disability. This subject arose from the need of our partner in cooperation to take advantage of nature in a diversifying way. The objective in this thesis was to diversify the use of outdoors activities and the purpose was to produce information and experiences for the staff about individual solutions for moving outdoors and its possibilities to support children´s sensory motor behavior and skills. An action week was organized and instructed for the staff and children to try out individual solutions for moving outdoors in order to enable outdoor experiences.

This thesis was made in cooperation with Rinnekoti-Säätiö, together with Rinnekoti rehabilitation services, Rinnekoti school and nursing homes Hiiala 2 and Pikkurinne. In addition, we collaborated with Malike, service provided by the Finnish Association for Persons with Intellectual Disabilities, about individual solutions for moving outdoors.

By using individual solutions for moving outdoors it is possible to support children´s sensory motor behavior and skills and participating in age related activities. Severely disabled children need a functional assistive device and other people’s support in order to participate in outdoor activities. During our action week, the staff enabled children’s sensory motor play to children in outdoors by pulling and pushing sledges and sleighs using varied speed and terrain, and by twisting and turning. All this together enabled above all vestibular, proprioceptive and tactile sensory experiences.

How diversified outdoor experiences in children´s everyday life are, depends on the staff’s resources to enable them.

The methods presented in this thesis can be applied in rehabilitation for severely disabled children also in other environments. In the future it would be useful to rethink about how this kind of activity could be rooted in Rinnekoti or to study if there have been any changes in the use of outdoor activities. Keywords occupational justice, sensory motor play, sensory motor development, severely disabled, assistive devices

Furkejuvvon: