Haku

Perinteisen piirrosanimaation menetelmiä Flash CS3:ssa

QR-koodi

Perinteisen piirrosanimaation menetelmiä Flash CS3:ssa

Opinnäytetyössäni oli kaksi päätavoitetta: Hahmottaa perinteisen piirrosanimaation menetelmiä ja etsiä keinoja toistaa niitä digitaalisessa animaatiossa käyttäen Flash CS3- ohjelmistoa. Päämäärä oli löytää itsenäiseen animaatiotuotantoon soveltuva prosessi, jossa ei tarvita erikoisohjelmistoja.

Opinnäytetyön käytännön osana suunnittelin lyhytelokuvan, josta opinnäytetyöhön valmistui yksi kokonainen kohtaus. Työprosessiin kuului kuvien piirtäminen, koostaminen Flashissa ja animaation vieminen ulos ohjelmasta käyttökelpoisena videotiedostona.. Bittikarttagrafiikkaan perustuva prosessi sisälsi Photoshopin hyödyntämisen kuvien tuottamisessa. Sovelsin yksinkertaisia työtapoja suurten tiedostomäärien käsittelyyn sekä parhaan kuvanlaadun säilyttämisen eri työvaiheissa.

Tuloksena syntyi toimiva työmenetelmä tuottaa Flashissa monimutkaisia kohtauksia, jotka sisältävät hahmoanimaatiota, taustapiirroksia ja erikoistehosteita. Perusteellinen suunnittelu on välttämätöntä hyvän animaation tuottamiseksi. Onnistunut tuotanto vaatii huolellista kohtausten suunnittelua alkaen toiminnan yleisestä ohjauksesta yksittäisten liikkeiden ja toiminnan ajoittamiseen.

Suositeltavaa on jatkotyöskentely videoeditointiohjelmassa, jossa animaation voi leikata lopulliseen versioonsa ja työstää käyttökelpoiseksi videotiedostoksi.

Tallennettuna: