Haku

Ulkoisen työnantajakuvan tutkimus ja kehitys yrityksessä Bosch Rexroth Oy

QR-koodi

Ulkoisen työnantajakuvan tutkimus ja kehitys yrityksessä Bosch Rexroth Oy

Tämän toimeksiantona tehdyn kehittämishanketyyppisen opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää potentiaalisten työnhakijoiden mielikuvia kohdeyrityksestä. Lisäksi tavoitteena oli selvittää sitä, mitä työnhakijat arvostavat työnantajassa eniten. Opinnäytetyön toimeksiantajana oli teknillisellä alalla toimiva saksalaislähtöinen Bosch Rexroth Oy.

Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys keskittyi työnantajakuvaan ja tulevaisuuden työyhteisöön. Viitekehyksessä käsiteltiin sitä, mistä ulkoinen työnantajakuva koostuu ja mitkä tekijät siihen vaikuttavat. Lisäksi viitekehyksessä käytiin läpi muuttuvaa työkulttuuria ja sitä mitä tulevaisuuden työntekijät arvostavat työnantajassa.

Aineiston hankintamenetelmänä tässä opinnäytetyössä käytettiin puolistrukturoitua kyselytutkimusta, joka koostui suljetuista ja avoimista kysymyksistä. Opinnäytetyössä tehtiin kysely Tampereen yliopiston automaatiotekniikan diplomi-insinööriopiskelijoille, jotka ovat keskeinen osa kohdeyrityksen potentiaalisia työnhakijoita. Kyselyssä vertailtiin työnantajamielikuvaa kohdeyrityksen ja kilpailijoiden kesken sekä selvitettiin mitkä asiat työnhakijat kokevat tärkeimpinä työnantajassa.

Kyselyn tulosten perusteella tuotettiin kehitysehdotuksia, joilla pyrittiin parantamaan yrityksen ulkoista työnantajakuvaa. Kyselyssä selvinneet vastaukset mitä tulevaisuuden työntekijä haluaa työnantajalta myös auttaa yritystä tulevaisuudessa työnantajamarkkinoilla.

Pääsääntöisesti kohdeyritys koettiin positiivisena tai neutraalina paikkana työskennellä. Kohdeyrityksestä jäi kuva, että se ei ollut erityisen tuttu vastaajille. Tässä olisikin hyvä kehityskohde, jos yritys haluaisi kehittää työnantajakuvansa houkuttelevuutta.

Tallennettuna: