Haku

Liikekaappaus ei-ihmishahmolle : Näyttelyasennon merkitys liikekaappauksessa

QR-koodi

Liikekaappaus ei-ihmishahmolle : Näyttelyasennon merkitys liikekaappauksessa

Tässä opinnäytetyössä käsiteltiin aihetta, kuinka liikeenkaappausta tuotetaan 3D hahmoille, joiden anatomia poikkeaa ihmisen anatomiasta. Opinnäytetyön alussa tutustuttiin lyhyesti liikekaappaukseen, ja eri tapoihin kaapata liikeinformaatiota. Opinnäytetyö käsitteli anatomisia eroja ja niiden vaikutusta liikkeeseen sekä millä tavoin liikekaappausta tehdessä voit vaikuttaa näyttelemiseen ja siten taltioidun informaation laatuun. Opinnäytetyössä selvitettiin, miten taltioitu informaatio siirretään valitulle hahmolle ja miten voit jälkikäsitellä liikakaappauksesta saamaasi animaatiota.

Opinnäytetyön projektiosiossa toteutiin omaa liikekaappausta. Studiossa kaappauksen aikana keskitytiin kahden eri näyttely asennon vaikutukseen hahmoon eläytymisen kannalta ja vaikuttako asennot taltioituun informaatioon. Studiossa tallennetun liikekaappausinformaation pohjalta selvitetiin myös, oliko näyttelyasennoilla merkittävää eroa näyttelijän suorituksissa. Liikekaappaus otoksista saadut animaatiot siirretiin 3D-hahmolle, jolloin asentojen erot nähtäisiin, miten näyttely asennot voivat vaikuttaa jälkikäsittelyyn sekä tarvittavaan jälkikäsittelyn määrään.

Liikekaappauksen käyttö eri viihteen aloilla on kasvanut vuosien varrella, ja se on varteen otettava työkalu animaattorille sekä elokuviin että peleihin suunnatussa animaatiossa. Opinnäytetyöhön hankitun tiedon, sekä siihen toteutetun projektityön perusteella voidaan tulla lopputulokseen, että liikekaappauksessa näyttelijän eläytymisellä ja näyttelyasennoilla on suora ja merkittävä vaikutus talteen otetun materiaalin laatuun. Joten on tärkeätä ottaa huomioon käytössä oleva aika ja liikekaappauksen kohde, jo ennen liikekaappausstudiolle siirtymistä.

Tallennettuna: