Haku

Ekologinen kulutuskäyttäytyminen

QR-koodi

Ekologinen kulutuskäyttäytyminen

Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää ihmisten kulutuskäyttäytymistä kodinkoneen rikkoutuessa. Tavoitteena oli selvittää, mikä vaikuttaa eniten siihen, korjataanko kodinkone uuden ostamisen sijaan. Samalla tarkoitus oli selvittää, kuinka tärkeänä asiana kuluttajat pitävät ekologisuutta ja kuinka paljon ekologisuus vaikuttaa, kun kodinkone päätetään korjauttaa.

EU:ssa nykyisin voimassa oleva ekosuunnitteludirektiivi korvasi aiemman EuP-direktiivin 20.11.2009. Direktiivin tavoitteena on ensisijaisesti edistää kestävää kehitystä. Useita laiteryhmiä koskevat määräykset ovat jo voimassa, mutta kaikkia laitteita koskevat säädökset vaativat vielä tarkistusprosessin. Tämän jälkeen ne astuvat voimaan porrastetusti laiteryhmän mukaan vuosina 2020 tai 2021.

Työ toteutettiin määrällistä tutkimusmenetelmää käyttäen. Tutkimusaineisto kerättiin kyselytutkimuksen avulla kodinkonehuoltoliikkeen asiakkailta. Opinnäytetyössä tarkasteltiin kodinkoneiden myynnistä ja energiankulutuksesta jo olemassa olevia raportteja ja tilastoja sekä lakia tuotteiden ekologiselle suunnittelulle ja energiamerkinnälle asetettavista vaatimuksista.

Erityistä painoarvoa ongelman kartoituksessa annettiin EU:n ekosuunnitteludirektiiville. Lainsäädäntö luo pakotteita ja se vaikuttaa yritysten liiketoimintaan. Kyselytutkimuksen tuloksista selvisi, että lähes kaikkien kuluttajien mielipiteet tukevat tiukentuvaa lainsäädäntöä ja ovat samansuuntaisia aiheeseen liittyvän teorian kanssa.

Selvityksen pohjalta pystyttiin arvioimaan direktiivin vaikutuksia kodinkoneiden myynti- ja huoltotoimintaa harjoittaviin yrityksiin. Tulosten perusteella kodinkonevalmistajien kannattaa investoida ekologisten ja kestävien laitteiden valmistukseen. Kodinkonehuoltotoimintaa harjoittavien yritysten markkina-asema vahvistuu ja liikevaihto kasvaa. Yritysten kannattaa markkinoida huoltoa ekologisena ja vaivattomana vaihtoehtona. Uusien kodinkonehuoltoalan yrittäjien saattaa olla hankala lähteä kilpailemaan markkinapaikasta nykyisten kanssa.

Opinnäytetyö toi tietoa kulutuskäyttäytymisestä ja ympäristöystävällisyyden tärkeydestä kaikkien saataville. Opinnäytetyö myös ennakoi suuntaviivoja alan liiketoiminnan yleiselle kehityssuunnalle. Opinnäytetyötä voivat hyödyntää aiheeseen liittyviä tutkimuksia tekevät sekä sijoittajat ja kodinkonealan yrittäjät liiketoimintaa kehittäessä.

Tallennettuna: