Haku

Minäkö jumppaisin? : miesten kokemuksia ryhmäliikunnan aloittamisesta ja säännöllisestä harrastamisesta

QR-koodi

Minäkö jumppaisin? : miesten kokemuksia ryhmäliikunnan aloittamisesta ja säännöllisestä harrastamisesta

Opinnäytetyön tarkoituksena oli kartoittaa miesten kokemuksia ryhmäliikuntatunneista ja siitä, mitkä tekijät vaikuttavat liikunnan aloitus- ja jatkamispäätökseen. Lisäksi työssä selvitettiin millainen jumppatunnin tulisi miesten mielestä olla. Opinnäytetyö toteutettiin yhteistyössä Pääkaupunkiseudun Selkäyhdistysten kanssa. Aineisto kartoitukseen kerättiin puolistrukturoidulla kyselylomakkeella, joka teetettiin Selkäyhdistysten järjestämään miesten selkäjumpparyhmään ja bussikuskien jumpparyhmään osallistuneille. Kysely toteutettiin kahdessa osassa. Ensimmäinen osa teetettiin ryhmäläisille syyslukukauden alussa ja toinen osa kauden toiseksi viimeisellä tunnilla. Kyselylomakkeella selvitettiin vastauksia kysymyksiin, mitkä tekijät ovat yhteydessä jumpan aloitus- ja jatkamispäätökseen sekä millainen tunnin tulisi olla. Lisäksi siinä selvitettiin miesten mielipiteitä vertaistuesta, elämäntapamuutoksista ja Pääkaupunkiseudun Selkäyhdistysten toiminnasta. Kyselyyn vastasivat kaikki ne miehet, jotka olivat läsnä sillä jumppatunnilla, jolla kysely tehtiin (kyselylomake 1 n=18, kyselylomake 2 n=14). Tärkeimmiksi syiksi osallistua jumppaan nousivat tulosten perusteella selkäoireiden ennaltaehkäisy ja selkäkivut. Muita syitä olivat muun muassa tieto selkäjumpan terveysvaikutuksista ja vaikutuksesta työssä jaksamiseen. Jumppatunnin tulisi muun muassa olla kerran viikossa, helposti saavutettavissa, kestää 60 minuuttia ja olla sisällöltään monipuolinen. Jatkamispäätökseen vaikutti miesten mielestä eniten selkäjumpan vaikuttavuus, oireiden ennaltaehkäisyn tarve jatkossakin ja jumpan tuoma virkeä olo. Miehet hyödynsivät jumppatuntien mahdollistaman vertaistuen, ja he kokivat sen riittäväksi. Kyselyyn osallistuneet eivät käyttäneet muita Pääkaupunkiseudun Selkäyhdistysten tarjoamia palveluja. Opinnäytetyö antaa tietoa liikuntamotivaatiosta, liikunnan vaikutuksista selkäkipuihin sekä miesten näkemyksistä ryhmäliikunnasta. Pääkaupunkiseudun Selkäyhdistyksille työ tuo informaatiota siitä, miten houkutella erityisesti miehet liikunnan pariin. Erilaisten tiedotuskanavien käyttämistä markkinoinnissa tulisi lisätä, jotta kohderyhmät tavoitettaisiin mahdollisimman kattavasti.

Tallennettuna: