Haku

Korkeakouluhakijoiden mielikuvat Uudenmaan ammattikorkeakouluista

QR-koodi

Korkeakouluhakijoiden mielikuvat Uudenmaan ammattikorkeakouluista

Tämän opinnäytetyön toimeksiantaja oli Metropolia Ammattikorkeakoulun viestintäyksikkö. Työn tarkoituksena oli kerätä viestintäyksikölle tietoa potentiaalisten korkeakouluhakijoiden mielikuvista kuudesta Uudenmaan ammattikorkeakoulusta. Työssä selvitettiin myös hakijoiden tiedonsaantia Metropolia Ammattikorkeakoulusta sekä mitkä tekijät vaikuttavat eniten korkeakoulupaikan valintaan. Tärkeänä osana oli myös selvittää potentiaalisten korkeakouluun hakijoiden mediakäyttäytymistä. Näiden tietojen avulla Metropolia Ammattikorkeakoulu pystyy mahdollisesti kohdentamaan yhteishakumarkkinointiaan paremmin seuraavana vuonna.

Opinnäytetyön vertailukohtana käytettiin aikaisempia tutkimustuloksia. Teoreettisena viitekehyksenä toimi kuluttajakäyttäytymisen ostopäätösprosessi ja brandi-imago. Työ tehtiin kvantitatiivista tutkimusmenetelmää käyttäen. Linkki sähköiseen e-kyselylomakkeeseen lähetettiin viimeistä vuottaan lukiossa ja ammattikoulussa opiskeleville oppilaille kahdeksaan pääkaupunkiseudun kouluun. Vastauksia saatiin 209.

Tutkimustulosten perusteella Metropolia oli Uudenmaan ammattikorkeakoulujen kärkeä verrattaessa vastaajien mielikuvia niin uutuuden, nuorekkuuden, monipuolisuuden kuin laadukkuudenkin osa-alueilla. Tietoa ammattikorkeakouluista saatiin ensisijaisesti koulujen internetsivustoilta ja opintojen ohjaajilta. Internet oli myös medioista selvästi käytetyin vastaajien keskuudessa. Sosiaalisista medioista Facebookia mainitsi käyttävänsä päivittäin yli puolet vastanneista. Kehitysehdotuksina esitettiin markkinoinnin laajentamista internetiin ja erityisesti sosiaalisten medioiden hyödyntämistä. Lisäksi suositeltiin vahvempaa yhteydenpitoa opintojen ohjaajien kanssa, jotta informatiivisempaa tietoa saataisiin korkeakouluhakijoille keskitetymmin.

Tallennettuna: