Haku

Händel- Italian Cantatas

QR-koodi

Händel- Italian Cantatas

Työni tarkoituksena oli esitellä kaksi Händelin hyvin erilaista ja harvoin esitettyä kantaatti hänen Italian-ajaltaan, sekä tulkita erilaisia affekteja, joita kantaateista löytyi. Valitsemani kantaatit olivat: Tra le fiamme, sekä Dietro l’ormi fugaci (Armida abbandonata). Tutkimuksessa selvitin säveltäjän elämää kantaattien sävellysvuosina ja perehdyin asioihin, jotka mielestäni ovat vaikuttaneet teosten syntyyn, sekä asioihin, jotka auttoivat minua tulkitsemaan hänen musiikkiaan paremmin.

Työni on toteutettu monimuototyönä. Sen ensimmäinen osa on kirjallinen osuus, joka perustuu tapaani työstää teoksia ennen esittämistä. Olen kirjoittanut lyhyesti Händelin elämästä lähinnä Italian-aikana, sekä elämästä yleensä 1700–luvun alussa. Lisäksi kuvailen lyhyesti affektien syntyä ja erilaisia koristelutapoja. Analyysiosuudessa esitän joitain tulkintoja kantaattien affekteista, joista kerron enemmän myös teoriaosiossani. Toinen osuus on tutkimuksen tuloksena syntynyt tallenne taiteellisen valmiuden tutkinnostani, jossa esitin kantaatit. Se on äänitetty Helsingin konservatorion konserttisalissa 5.5.2009 seuraavien soittajien kanssa: Aino Saari, barokkiviulu; Kari Olamaa, barokkiviulu; Kaisu Hynninen, nokkahuilu; Sini Vahervuo, nokkahuilu ja traverso; Markus Kuikka, gamba; Pieta Mattila, barokkisello; Jarle Amundsen, cembalo; Marianna Henriksson, cembalo.

Tutkimusmenetelmäni oli kerätä tietoa säveltäjästä, teoksiin liittyvästä kirjallisuudesta, sekä historiallisista tapahtumista sävellysten aikaan.

Lopputuloksena oli hieno kokopitkä konsertti usean loistavan muusikon kanssa. Opinnäytetyöni koin vahvistavan mielikuvaani Händelin musiikista ja vapaudesta tulkita affekteja. Lisäksi opin paremmin toimimaan kamariyhtyeessä, sekä kuuntelemaan ja lukemaan eri soittimien melodioita.

Tallennettuna: