Sökning

Händel- Italian Cantatas

QR-kod

Händel- Italian Cantatas

Työni tarkoituksena oli esitellä kaksi Händelin hyvin erilaista ja harvoin esitettyä kantaatti hänen Italian-ajaltaan, sekä tulkita erilaisia affekteja, joita kantaateista löytyi. Valitsemani kantaatit olivat: Tra le fiamme, sekä Dietro l’ormi fugaci (Armida abbandonata). Tutkimuksessa selvitin säveltäjän elämää kantaattien sävellysvuosina ja perehdyin asioihin, jotka mielestäni ovat vaikuttaneet teosten syntyyn, sekä asioihin, jotka auttoivat minua tulkitsemaan hänen musiikkiaan paremmin.

Työni on toteutettu monimuototyönä. Sen ensimmäinen osa on kirjallinen osuus, joka perustuu tapaani työstää teoksia ennen esittämistä. Olen kirjoittanut lyhyesti Händelin elämästä lähinnä Italian-aikana, sekä elämästä yleensä 1700–luvun alussa. Lisäksi kuvailen lyhyesti affektien syntyä ja erilaisia koristelutapoja. Analyysiosuudessa esitän joitain tulkintoja kantaattien affekteista, joista kerron enemmän myös teoriaosiossani. Toinen osuus on tutkimuksen tuloksena syntynyt tallenne taiteellisen valmiuden tutkinnostani, jossa esitin kantaatit. Se on äänitetty Helsingin konservatorion konserttisalissa 5.5.2009 seuraavien soittajien kanssa: Aino Saari, barokkiviulu; Kari Olamaa, barokkiviulu; Kaisu Hynninen, nokkahuilu; Sini Vahervuo, nokkahuilu ja traverso; Markus Kuikka, gamba; Pieta Mattila, barokkisello; Jarle Amundsen, cembalo; Marianna Henriksson, cembalo.

Tutkimusmenetelmäni oli kerätä tietoa säveltäjästä, teoksiin liittyvästä kirjallisuudesta, sekä historiallisista tapahtumista sävellysten aikaan.

Lopputuloksena oli hieno kokopitkä konsertti usean loistavan muusikon kanssa. Opinnäytetyöni koin vahvistavan mielikuvaani Händelin musiikista ja vapaudesta tulkita affekteja. Lisäksi opin paremmin toimimaan kamariyhtyeessä, sekä kuuntelemaan ja lukemaan eri soittimien melodioita.

The purpose of this work is to present two very different and seldom performed Handel cantatas from the composer's time in Italy and present different aspects of the emotions or affects found in them. The cantatas I have chosen are Tra le fiamme and Dietro l’ormi fugaci (Armida abbandonata). I have researched the composer's life in the years when the cantatas were written and acquainted myself with issues that in my opinion have affected the formation of these two cantatas. In addition, I have focused on things that helped me interpret Handel's music.

This work combines multiple research strategies. Its first part is the written research, based on my way of working on pieces before their performance. I have written briefly about Handel's life mostly during the composer's Italian years as well as more generally about life in the beginning of the 18th century. In addition, I have written about the formation of different affects as well as different ways of ornamentation in a piece. In the analysis part, I present several interpretations of the affects of these cantatas. In the theoretical part of this work, I also come back to these. The second part of this work is a recording of an exam performance the two cantatas based on this research. recorded in the Concert Hall of the Conservatory of Helsinki on 5 May 2009. The musicians featured are Aino Saari and Kari Olamaa, baroque violin; Kaisu Hynninen, recorder; Sini Vahervuo, recorder and transverse flute; Markus Kuikka, viola da gamba; Pieta Mattila,baroque cello; Jarle Amundsen and Marianna Henriksson, harpsichord.

My research method was to collect information on the composer and literature connected with the works of Handel and of things that happened during the period in which these cantatas were composed.

The end result of this work was a full-length concert with an ensemble of brilliant musicians. I felt that my research strengthened my ideas of Handel's music as well as my ideas on the freedom to interpret different affects. In addition, I believe I became better at working in a chamber music group, and it also taught me to listen and helped me understand the parts that the different instruments play.

Sparad: