Haku

Kouluosteopaatti : yhteistyö osteopaattien ja kouluyhteisön välillä

QR-koodi

Kouluosteopaatti : yhteistyö osteopaattien ja kouluyhteisön välillä

Opinnäytetyön tavoite oli luoda yhteistyö osteopaattien ja kouluyhteisön välille alakouluikäisten lasten hyvinvoinnin lisäämiseksi. Yhteistyökumppani oli Vantaan seudun steinerkoulu, jota edusti 4. vuosiluokan opettaja ja rehtori sekä joukko hänen luokkansa oppilaiden vanhempia. Tämänkaltaista yhteistyötä kouluyhteisön kanssa ei tiettävästi ole aikaisemmin tehty Suomessa.

Opinnäytetyö oli toiminnallinen opinnäytetyö, jossa menetelminä käytettiin osallistuvaa havainnointia ja ryhmäkeskustelua. Niiden pohjalta muodostettiin kuvaus yhteistyöstä sekä pyrittiin vastaamaan kysymyksiin: “Miten osteopaatti sopisi osaksi kouluyhteisöä?”, ”Millaisia hoidollisia tarpeita kouluikäisillä on?” ”Mitä tehtäviä kouluosteopaatilla voisi olla koulussa?” ja ”Millaista voisi olla yhteistyö osteopaattien ja kouluyhteisön välillä?” Ryhmäkeskustelun ja koululuokan observoinnin perusteella muodostettiin kirjallinen, kolmiosainen kuvaus, joka on yksi opinnäytetyön tuotoksista. Toinen tuotos oli konkreettisen yhteistyön luominen.

Kuvauksen muodostamisessa korostui osteopaattisen filosofian sekä osteopatian sisäisen tiedon, opinnäytetyön tekijöiden, yhteistyöluokan vanhempien ja opettajan kokemuksellisen tiedon kohtauttaminen sekä käsitteellistäminen. Työ perustuu ymmärrykseen lastenosteopatiasta, osteopatian filosofiasta, steinerpedagogiasta sekä lasten kehitysvaiheista, ja niistä muodostui työn teoreettinen ja sisällöllinen perusta.

Osteopaatti voisi toimia yhteistyössä koulun terveydenhuollon ammattilaisten, luokanopettajan sekä Steinerkoulussa antroposofisten terapeuttien kanssa. Työnkuvaan voisi kuulua myös opetustehtäviä esimerkiksi terveyskasvatuksen, kehontuntemuksen, anatomian, fysiologian, somatiikan ja rentoutumismenetelmien parissa.

Yhteistyön luominen oli suunnitelmaan perustuvaa, opinnäytetyömme raameissa tapahtuvaa työskentelyä ja spontaanisti ihmisten välillä tapahtuvaa vuorovaikutusta. Koska kyseessä oli uuden yhteistyön avaaminen ja täysin uuden suhteen luominen, oli tärkeässä osassa hyvä kommunikaatio ja yhteydenpito. Opinnäytetyö antaa suuntaviivoja sille, miten kehittää yhteistyötä jatkossa osteopaattien ja kouluyhteisön välillä. Se voi rohkaista uusiin yhteistyöavauksiin ja laajentaa osteopaattien työnkuvaa sekä toimintaympäristöä.

Tallennettuna: