Haku

Monikulttuuriset ohjausprosessin haasteet

QR-koodi

Monikulttuuriset ohjausprosessin haasteet

Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää, mitä haasteita monikulttuurisuus tuo Mikkelin ammattikor-keakoulu Oy:n ohjausprosesseihin. Aiheita, joita käsittelimme opinnäytetyössämme olivat monikulttuurisuus ja monikulttuurinen johtaminen. Lisäksi käsittelimme prosesseja ja niiden johtamista sekä kehittämistä.

Teimme tutkimuksen Mikkelin ammattikorkeakoulu Oy:n englanninkielisten koulutusohjelmien opiskelijoille sekä kyseisten koulutusohjelmien opintovastaaville. Tutkimusongelmana työssämme oli se, mitä mahdollisia haasteita ja kehittämiskohteita opintojenohjaukseen liittyvät prosessit tutkimuskohteessamme sisältävät.

Teoreettisessa viitekehyksessämme on kaksi päälukua. Ensimmäinen pääluku käsittelee yleisesti prosessin käsitettä, prosessijohtamista, prosessien kuvaamista, tunnistamista ja arviointia sekä prosessien kehittämistä. Toinen pääluku käsittelee monikulttuurista yhteisöä. Luvussa käsittelemme yleisesti kulttuuria käsitteenä ja ilmiönä, kulttuurien välisiä eroja, monikulttuurista johtamista ja kansainvälistymistä korkeakouluissa.

Teimme opinnäytetyötämme varten kvalitatiivisen ja kvantitatiivisen tutkimuksen. Kvalitatiivisen haastattelututkimuksen teimme kolmelle englanninkielisen koulutusohjelman opintovastaavalle. Haastattelututkimuksessa oli 32 kysymystä, joiden aihealueina olivat opintojen ohjaus, opinnäytetyön ohjaus ja harjoittelun ohjaus. Kvantitatiivisen tutkimuksen toteutimme Business Management - koulutusohjelman, Information Technology - koulutusohjelman ja Environmental Engineering - koulutusohjelman opiskelijoille. Kvantitatiivisessa tutkimuksessa oli 18 kysymystä ja tutkimukseen osallistui yhteensä 79 vastaajaa.

Teimme kvantitatiivisista tutkimustuloksista yhteenvetoja taulukoiden muodossa. Myös kvalitatiivisista tutkimustuloksista kokosimme oleellisimmat esille tulleet asiat taulukoksi. Saatujen tulosten perusteella teimme päätelmiä ja parannusehdotuksia prosessien mahdollisiin ongelmakohtiin. Ongelmakohtia olivat muun muassa kielelliset asiat sekä erilaisista kulttuuritaustoista johtuvat asiat. Tutkimuksesta saamiamme tuloksia tullaan mahdollisesti käyttämään monikulttuurisen ohjauksen kehittämiseen Mikkelin ammattikorkeakoulu Oy:ssä.

Tallennettuna: