Haku

Terveyskeskuksen vastaanottotilojen viihtyisyys : Asiakkaiden toiveita terveyskeskuksen viihtyisyyden parantamiseksi

QR-koodi

Terveyskeskuksen vastaanottotilojen viihtyisyys : Asiakkaiden toiveita terveyskeskuksen viihtyisyyden parantamiseksi

Sairaanhoitopiiri, Sosteri, haluaa tarjota asiakkailleen laadukkaita terveyspalveluja. Terveyden edistäminen kaikessa toiminnassa on osa laadukasta palvelua. Ympäristöllä on vaikutusta ihmisen terveyteen, siksi tämän opinnäytetyön tavoitteena on kehittää terveyskeskuksen vastaanottotiloja terveyttä edistävänä ympäristönä. Opinnäytetyö selvittää terveyskeskuksen asiakkaiden toiveita vastaanottotilojen viihtyisyyden parantamiseksi Savonlinnan pääterveysasemalle vuodeksi 2010 suunnitellun remontin vuoksi.

Kansainvälinen Health Promoting järjestö, WHO, käynnisti sairaaloiden verkostoitumisen terveyden edistämiseksi hoitoympäristöissä. WHO haluaa tuoda terveyden edistämisen kulttuuria yksilötasolle, tukea terveellisiin elämäntapoihin ja osallistua väestön terveyskasvatukseen. Suomen terveyttä edistävät sairaalat ry, kansalliset terveysohjelmat ja tutkimusprojektit edistävät kansallisella tasolla monin eri tavoin väestön terveyttä.

Kvantitatiivinen tutkimus toteutettiin strukturoiduilla kyselylomakkeilla Savonlinnan pääterveysasemalla kolmen päivän aikana. Kyselyyn vastasi 84 vastaanottoasiakasta. Vaalean eri sävyt, miellyttävät sisustusmateriaalit ja kalusteet koettiin viihtyisyyttä lisääviksi tekijöiksi vastaanottotiloissa. Eniten turvallisuutta ja viihtyisyyttä lisäsi vastaajien mielestä ystävällinen henkilökunta, väljyys ja yksityisyyden tarjoaminen. Neutraalia kuvataidetta ja valokuvia toivottiin myös parantamaan vastaanottotilojen viihtyi-syyttä. Taidetta toivottiin mm. tunnelman luojaksi ja rentouttamaan. Ajanvietteeksi vastaanottotiloihin toivottiin televisiota, ajankohtaista terveystietoa, mahdollisuutta lepäämiseen, lisäksi lapsille toivottiin piirrettyjä lastenelokuvia, piirustusvälineitä sekä leikkikaluja.

Tutkimusta voidaan hyödyntää yleisesti niin rakentamisessa, asumisessa ja suunniteltaessa asiakaspalvelua.

Tallennettuna: