Haku

The Marketing of Finnish Music Festivals for Foreign Tourists

QR-koodi

The Marketing of Finnish Music Festivals for Foreign Tourists

Suomalaisten musiikkifestivaalien markkinointi ulkomaalaisille matkailijoille

Tässä työssä tutkittiin, mitä markkinointikanavia suomalaiset musiikkifestivaalit käyttävät markkinoidessaan tapahtumaansa ulkomaalaisille kävijöille. Päätarkoituksena oli selvittää eri musiikki-genrejä edustavien musiikkifestivaalien markkinointikeinot ulkomailla. Sen lisäksi haluttiin tutkia, mitkä festivaalijärjestäjien mielestä ovat Suomen vahvuudet ja heikkoudet kulttuurimatkailukohteena sekä kartoittaa, kokevatko he Visit Finlandin tekemän työn hyödyttäneen musiikkifestivaaleja.

Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys pohjautuu matkailualalla tehtyjen tutkimusten ja muunlaisen aineiston analyysiin. Tämän opinnäytetyön teoreettisessa viitekehyksessä käsitellään muun muassa matkailumarkkinointia ja kulttuurimatkailua. Matkailumarkkinointi poikkeaa konkreettisten tuotteiden markkinoinnista monin tavoin matkailutuotteiden ominaisuuksien vuoksi. Matkailutuotteiden, jotka monessa tapauksessa ovat itse asiassa palveluita, markkinoinnin tekee haastavaksi se, että toisin kuin muita tuotteita, matkailutuotteita ei voi etukäteen testata, eikä laatua voi samalla tavalla seurata kuin aineellisten tuotteiden kohdalla. Matkailumarkkinointi perustuu siis pitkälti mielikuvien luomiseen ja aikaisempiin kokemuksiin.

Tutkimus, johon opinnäytetyö perustuu, tehtiin laadullisia tutkimusmenetelmiä, kuten teemahaastatteluja, käyttäen. Tutkija lähetti ensin esikyselyn sähköpostitse yhdeksälle festivaalijärjestäjälle, jotka edustavat eri musiikkigenrejä eri puolilta Suomea. Esikyselyyn vastasi kuitenkin vain viisi tapahtumajärjestäjää, joista neljä oli tutkimuksen luonteeseen sopivia. Esikyselyn jälkeen tutkija haastatteli neljää festivaalijärjestäjää sekä Finland Festivals:in toiminnanjohtajaa. Tutkimuksen aineisto kerättiin alkukeväästä 2015.

Tutkimuksen tulokset osoittavat, että sähköinen markkinointi, erityisesti sosiaalinen media, on nykyisin merkittävä osa festivaalimarkkinointia perinteisten markkinointikanavien rinnalla. Tuloksista kävi myös ilmi, että Suomella on useita vahvuuksia kulttuurimatkailumaana, mutta joitakin asioita olisi edelleen hyvä kehittää. Tuloksista oli havaittavissa, että eri palveluntarjoajien välistä yhteistyötä pitäisi parantaa, sillä sitä kehittämällä olisi kenties mahdollista lisätä kaikkien osapuolten liikevoittoja sekä hyötyjä.

Opinnäytetyötä varten kerätty aineisto oli hyvälaatuista pienestä otoksesta huolimatta. Otos jäi pienemmäksi kuin tutkija oli suunnitellut negatiivisista ja käyttöön sopimattomista vastauksista johtuen. Pienen otoksen vuoksi tuloksia ei voi laajalti yleistää, mutta Visit Finland voi käyttää tuloksista niitä osia, joista on heille hyötyä.

Tallennettuna: