Haku

"Mihin parturi muka äikkää tarvii?"

QR-koodi

"Mihin parturi muka äikkää tarvii?"

Tämän työn tavoitteena oli perehtyä kirjallisuuden pohjalta oppiaineintegroinnin pääpiirteisiin ja löytää ideoita äidinkieltä ja ammatillisia opintoja integroivaan opetukseen toisen asteen koulutuksessa. Työn lähtökohtana oli Euroopan komission jäsenmailleen antaman ECVET -suositusten (European Credit system for Vocational Education and training) periaatteet, missä aikaperusteisen oppimisen sijaan korostetaan osaamisperusteisuuden toteutumista koulutuksessa. Osaamisperusteisuus otettiin käyttöön osana tutkinnon perusteiden uudistusta, joka astui voimaan 1.8.2015 ammatillisessa peruskoulutuksessa ja näyttötutkinnoissa. Lisäksi Opetusministeriön vuonna 2009 käynnistämä ammatillisen tutkintojärjestelmän kehittämishankeen (TUTKE -hanke) ohjausryhmä piti yhtenä keskeisimmistä kehittämiskohteista tutkintorakenteen ja tutkintojen työelämävastaavuutta.

Oppiaineiden integroinnilla voidaan vastata osaamisperusteisuuden ja työelämälähtöisyyden vahvistumisen myötä nousseeseen tarpeeseen kehittää opetusmenetelmiä. Viitekehys koostuu ammatillisen perustutkinnon tutkintorakenteen sekä integroinnin kohteena olevien tutkinnon osien esittelystä, oppiaineintegroinnin perusteista ja opetuksen pedagogisesta näkökulmasta. Lisäksi työssä käsitellään opettajien valmiuksia integroinnin näkökulmasta, minkä tiedonhankintaan päädyttiin käyttämään kirjallisuuden lisäksi haastatteluja. Konkreettisena työn tuloksena koottiin ensimmäinen versio tutkinnon osien sisältöjä integroivasta ideakansiosta oppilaitoksen hyödynnettäväksi ja edelleen kehitettäväksi. Ideakansion tarkoituksena on helpottaa opettajan työtä ja madaltaa integrointikynnystä.

Tallennettuna: