Haku

Espoo Blues asiakastyytyväisyyskysely 2014

QR-koodi

Espoo Blues asiakastyytyväisyyskysely 2014

Kaudella 2014 - 2015 Liigassa pelaavat jääkiekkojoukkueet ovat kamppailleet laskevien ylei-sömäärien kanssa. Tämän opinnäytetyön tarkoitus on parantaa Espoo Bluesin ottelutapahtumaa ja tarjota katsojalle parempi otteluelämys jääkiekon parissa. Opinnäytetyön yhteydessä toteutettiin asiakastyytyväisyyskysely, jonka avulla selvitettiin Espoo Bluesin otteluissa hyvin sekä huonosti olevat asiat katsojan näkökulmasta. Tutkimuksesta rajattiin pois kausikortilla ottelussa käyvät katsojat. Tutkimustulosten perusteella Espoo Bluesille laaditaan kehitys-sekä parannusehdotuksia.

Asiakastyytyväisyyskysely toteutettiin internetin välityksellä jaettavan lomakkeen avulla, joka sisälsi 22 kysymystä. Kysymyksistä pyrittiin tekemään mahdollisimman selkeät sekä lomakkeessa käytettiin paljon avoimia kysymyksiä, jotta kyselyn avulla saataisiin mahdollisimman paljon selville tyytyväisyyden ja tyytymättömyyden kohteita. Tarkoitus ei ollut vain arvottaa ottelutapahtumaa joko hyväksi tai huonoksi vaan etsiä ne seikat, jotka selkeästi paransivat tai heikensivät katsojan elämystä. Vastausten tulkitsemiseen menetelmänä käytettiin sisällönanalyysiä, jolloin avoimia vastauksia oli helpompi tulkita.

Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys koostuu jääkiekon merkityksestä Suomessa sekä siitä, millainen merkitys ottelutapahtumalla on kuluttajalle. Urheilumarkkinointi on selkeästi muuttanut suuntaansa enemmän elämysbisneksen suuntaan ja katsojalla on yhä suuremmat odotukset ottelutapahtumaa kohtaan.

Kyselytutkimuksen avulla saatiin selville, että suurimmat vaikuttavat tekijät ottelutapahtumaan osallistumiseen olivat ottelutapahtuman hinta kokonaisuudessaan sekä hallilla vallitseva tunnelma. Otteluiden televisiointi suorina lähetyksinä sekä niiden edullinen hinta kilpailee selkeästi kalliimman ottelutapahtuman kanssa ja kuluttajat eivät ole niin halukkaita maksamaan ottelutapahtumaan osallistumisesta, sillä kaikki eivät koe saavansa rahalleen tarpeeksi vastinetta. Hallin tunnelmaa kehuttiin erinomaiseksi, mutta silti viimeinen silaus puuttui, jotta hallille haluttaisiin palata yhä uudelleen.

Tämän opinnäytetyön tuloksia voidaan selkeästi hyödyntää Jääkiekko Espoo Oy:n markkinoinnissa, ottelutapahtuman suunnittelussa sekä lippujen hinnoittelussa tällä sekä tulevilla kausilla. Kaikkiin tutkimuksessa ilmi tulleisiin asioihin Espoo Blues ei toki voi vaikuttaa, mutta tulosten perusteella voidaan hakea tehtäville asioille parempaa suuntaa.

Tallennettuna: