Haku

Lipunmyyntijärjestelmän käyttöohjeiden laatiminen

QR-koodi

Lipunmyyntijärjestelmän käyttöohjeiden laatiminen

Toiminnallisen opinnäytetyön tavoitteena oli laatia Helsingin Jalkapalloklubin (HJK) omalle lipunmyyntijärjestelmälle käyttöohjeet pääkäyttäjän sekä asiakkaan näkökulmasta. Tarve käyttöohjeille nousi vahvasti esiin HJK:ssa, koska järjestelmä on uusi, eikä vastaavaa järjestelmää käytä mikään muu toimija Suomessa. Lisäksi järjestelmän tekninen osaaminen HJK:n organisaatiossa on vain muutaman ihmisen varassa.

Teoreettisen osuuden tavoitteena on kuvata urheilumarkkinointia urheiluseuran näkökulmasta sekä asiakastiedon hyödyntämistä markkinoinnissa. Urheilumarkkinointi ja asiakastiedon hyödyntäminen liittyvät vahvasti opinnäytetyön aiheeseen, koska lipunmyyntijärjestelmästä saadaan todella paljon asiakastietoa. Tietoa on osattava analysoida, jotta siitä voidaan saada apuvälineitä urheilumarkkinoinnin toteutukseen. Teoriaosuudessa käsitellään myös asiakaskokemusta. Lipunmyyntijärjestelmästä puhuttaessa, asiakaskokemuksella on todella suuri merkitys. Asiakkaan ostokokemukset määrittelevät käytännössä sen, kuinka pääkäyttäjä on onnistunut omassa työssään. Mikäli pääkäyttäjä on onnistunut luomaan lipunmyyntijärjestelmästä helppokäyttöisen asiakkaalle, tuotteet on analysoidun asiakastiedon perusteella onnistuttu luomaan onnistuneesti, on käyttäjäkokemus lähes aina positiivinen.

Opinnäytetyön toiminnallisessa osassa laadittiin käyttöohjeet lipunmyyntijärjestelmän pääkäyttäjälle ja asiakkaalle. Pääkäyttäjän käyttöohjeissa käydään tarkasti läpi, miten lipunmyyntijärjestelmää hallinnoidaan. Ohjeet pitävät sisällään esimerkiksi ottelutapahtumien luomisen, lippujen sekä kausikorttien myymisen ja asiakasdatan saamisen sekä analysoimisen. Asiakasohjeisuksissa käydään läpi perusasiat, joiden avulla asiakkaat pystyvät ostamaan erilaisia tuotteita HJK:n lipunmyyntijärjestelmästä.

Toiminnallisen opinnäytetyön lopputuloksena syntyi käyttöohjeet pääkäyttäjälle ja asiakkaalle HJK:n omaan lipunmyyntijärjestelmään. Pääkäyttäjän ohjeiden avulla lähes kuka vain pystyy hallinnoimaan lipunmyyntijärjestelmää tarvittavissa määrin. Asiakasohjeistuksien avulla käyttäjäkokemuksesta pyritään saamaan entistä parempi. Käyttöohjeita voidaan myös käyttää HJK:n organisaatiossa perehdytyksen apuvälineenä.

Tallennettuna: