Sökning

Päiväkodin työntekijöiden ajanhallinta työajalla

QR-kod

Päiväkodin työntekijöiden ajanhallinta työajalla

Tämä opinnäytetyö tehtiin varhaiskasvatuksen VKK-Metro -hankkeessa. Hanke toteutettiin yhteistyössä pääkaupunkiseudun kuntien, Helsingin yliopiston ja sosiaalialan osaamiskeskus SOCCAn kanssa ajalla 2008 – 2009. Vuonna 2010 hanke jatkaa edelleen kehittämistoimintaansa uusien tutkimuspäiväkotien kanssa. VKK-Metro -hankkeen tarkoituksena on varhaiskasvatuksen arvioinnin ja dokumentoinnin kehittäminen, sekä varhaiskasvatuksen tutkimustiedon lisääminen.

Opinnäytetyö toteutettiin eräässä espoolaisessa tutkimuspäiväkodissa kahdessa 3-5- vuotiaiden lasten ryhmässä. Ryhmien kehittämiskohteena oli itsearviointi, johon sisältyi kehittämistavoitteena ajanhallinnan parantaminen. Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää, miten työntekijät käyttävät aikaansa työajalla ja miten työntekijät kokevat oman ajankäyttönsä. Opinnäytetyön tutkimusmenetelmä oli laadullinen. Aineisto kerättiin osallistuvan havainnoinnin ja teemahaastattelun menetelmin. Tiedonkeruu tapahtui keväällä 2009, jonka jälkeen aineisto analysoitiin teoriaohjaavan sisällönanalyysin avulla.

Tulokset osoittivat, että työntekijöiden työaika kului pääasiassa perustoiminnan pyörittämiseen. Ajanhallinnassa ilmeni ajoittain haasteita muun muassa kiireen, suunnitelmallisuuden, siirtymätilanteiden, toiminnan ja vuorovaikutuksen osalta. Ryhmien tavoissa pyörittää arkea oli eroja samanlaisesta päivärytmistä huolimatta. Toisen ryhmän arkea sävytti usein kiire, kun taas toinen ryhmistä oli panostanut kiireettömyyteen, mikä näkyi ryhmässä rauhallisuutena ja selkeytenä.

Opinnäytetyön tulosten pohjalta nousi useita kehittämisideoita koskien ajanhallinnan ja arjen sujuvuuden parantamista. Ajanhallinnan parantamiseksi ja kiireen ennakoimiseksi ryhmät voisivat suunnitella ja priorisoida päivää etukäteen kirjaamalla suunnitelmiaan ylös järjestelmällisesti. Ohjattuja tuokioita varten työntekijät voisivat tuottaa koko päiväkodille yhteisen kansion, jonne kerättäisiin hyviksi todettuja ohjattuja leikkejä ja askarteluja, joita kaikki ryhmät voisivat hyödyntää. Lisäksi siirtymätilanteiden, kuten ulos- ja sisääntulojen helpottamiseksi lapset voitaisiin jakaa omiin pienryhmiinsä, joissa siirryttäisiin omahoitajan johdolla tilanteista toisiin. Siirtyminen olisi sujuvaa, selkeää ja rauhallista sekä lapsille että aikuisille.

This thesis was carried out in the VKK-Metro program. The program was implemented in co-operation with the municipalities of the Helsinki metropolitan area, the University of Helsinki and SOCCA, the Centre of Expertise of Social Welfare in the Helsinki Metropolitan area in 2008-2009. In 2010, VKK-Metro will continue its developing programs with new day-care centers involved in the study. The main purposes of the program are to develop the documentation and evaluation of the early childhood education and increasing the amount of scientific information in early childhood education.

The thesis was carried out in a day-care center in Espoo in two different groups of 3- to 5-year-old children. The target of developing was self-evaluation, which included a goal to develop time management. The aim of the thesis was to figure out how employees are using their working time and how they are experiencing their own managing of the working time. The research method of the thesis was qualitative. The material was collected by using participating observing and theme interviews. The collecting of the material took place in spring 2009. After that, the material was analyzed by using theory directive content analysis.

The findings indicated that the employees spend their working time mostly by running the basic functions. Time management was quite challenging in some cases, especially when it comes to the busy pace, orderliness, transition situations and interaction. There were some differences in the ways the groups ran their daily functions, despite the similar daily rhythm. The other group suffered from the rush, whereas the other group had focused on achieving calm atmosphere, which appeared as calm and clarity.

Many developmental suggestions on time managing and running the daily functions were raised as a result of completing the thesis. To improve the time management and to avoid the busy pace the groups could plan and prioritize the day beforehand by systematically writing the planning down. For instructed activities, the employees could produce a folder for the whole day-care center. The folder would include favourite instructed plays and crafts which all the groups could use. In addition, to improve transition situations, like going outdoors or coming back indoors, the children could be divided into smaller groups and they could move from one situation to another with their own group aide. The transition would be fluent, clear and calm both for the children and the adults.

Sparad: