Haku

Työntekijöiden ajatuksia asunnottomille suunnatun palveluoppaan sekä -esitteen tavoitettavuudesta ja hyödystä

QR-koodi

Työntekijöiden ajatuksia asunnottomille suunnatun palveluoppaan sekä -esitteen tavoitettavuudesta ja hyödystä

Tämän opinnäytetyön lähtökohtana toimi Espoon kaupungin asunnottomille sekä vähävaraisille suunnattu palveluopas sekä -esite. Opinnäytetyön tavoitteena oli saada Espoon kaupungin työntekijöiltä, jotka työskentelevät asunnottomuuden parissa, tieto oppaan hyödynnettävyydestä, tavoitettavuudesta sekä kehitysmahdollisuuksista. Tämän tarkoituksena on se, että palveluopas tavoittaisi entistä paremmin kohderyhmän ja tämän kautta mahdollisesti ennaltaehkäisisi asunnottomuutta Espoossa. Opinnäytetyön toimeksiantajana toimi Edistia eli Espoon diakonisäätiö -konserni.

Opinnäytetyön teoreettisessa osuudessa tarkastellaan asunnottomuutta ja miten se ilmenee Suomessa. Tarkastelemme myös palvelujärjestelemää juuri asunnottomien näkökulmasta, Espoon kaupungin palveluita asunnottomille sekä Espoon kaupungin asunnottomille sekä vähävaraisille suunnattua palveluopasta sekä -esitettä.

Opinnäytetyö toteutettiin laadullisena tutkimuksena. Aineistonkeruumenetelmänä toimi sähköinen puolistrukturoitu kyselylomake. Kyselyn kohderyhmänä toimi Espoon aikuissosiaalityön alaisena olevia työntekijöitä. Aineiston analyysi tapahtui aineistolähtöisesti teemoitellen saatu aineiston.

Opinnäytetyön tulosten perusteella palveluopas sekä -esite eivät ole tavoittaneet asunnottomista heitä, jotka nukkuvat ulkona tai rappukäytävissä. Vastaajat kuitenkin kokevat, että palveluopas sekä -esite ovat osin hyödyllisiä kohderyhmälle. Vastaajat kokevat, että palveluoppaassa sekä -esitteessä olisi kehitettävää sisällön ajankohtaisuuden suhteen.

Opinnäytetyön tulosten perusteella tavoitettavuutta voitaisiin lisätä palveluoppaan sekä -esitteen laajemmalla tietoisuudelle sekä ajankohtaisilla tiedoilla. Vastaajat miettivät myös asunnottomien digitaitojen riittävyyttä käyttämään verkossa toimivaa palveluopasta.

Tallennettuna: