Haku

Football Tourism to England: Reasons Why Finnish Fans Travel

QR-koodi

Football Tourism to England: Reasons Why Finnish Fans Travel

Englannin Valioliiga on maailman katsotuin jalkapalloliiga. Englanti vastaanotti vuonna 2012 mel-kein miljoona turistia, jotka tulivat katsomaan jalkapallo-ottelua. Tämä opinnäytetyö tutkii suo-malaisten jalkapallofanien syitä matkustaa Englantiin katsomaan Englannin Valioliigan otteluita. Tavoitteena työssä oli löytää tärkeimmät tekijät, jotka vaikuttavat jalkapallofanien päätökseen matkustaa ja mitkä tekijät vetävät heitä Englantiin. Tavoitteena oli myös luoda profiili kyseisistä faneista.

Tämä opinnäytetyö on jaettu kahteen osaan: teoreettiseen ja tutkimusosaan. Teoreettinen osuus koostuu urheilu- ja tapahtumaurheilumatkailun, jalkapallomatkailun ja kuluttajakäyttäytymisen teorioista. Tutkimus tehtiin internetkyselynä. Vastauksia kyselyyn saatiin kaiken kaikkiaan 153. Tulokset analysoitiin MS Excelillä.

Tutkimukseen vastanneista suurin osa, 84 %, on matkustanut Englantiin katsomaan jalkapallo-ottelua. Näistä faneista lähes kaksi kolmannesta matkustaa ystäviensä kanssa, mutta perheenkin kanssa matkustetaan. Keskimäärin yli neljä viidestä on matkustanut ainakin kaksi kertaa, suurin osa heistä jopa useammin. Matkat ovat lähes poikkeuksetta omatoimimatkoja, sillä vain kaksi pro-senttia vastaajista on käyttänyt matkanjärjestäjien palveluita matkustaessaan. Neljälle viidestä vastaajasta jalkapallo-ottelu on tärkein syy matkustaa Englantiin. Jalkapallon lisäksi muiksi kiin-nostaviksi aktiviteeteiksi mainittiin muun muassa olut- ja pubikulttuuri, nähtävyyksien katselu ja kohdekaupunkiin tutustuminen. Lähes kaikki vastaajat ovat tehneet myös muita jalkapalloon liitty-viä aktiviteetteja matkoillaan: käyneet stadionkierroksella, vierailleet fanikaupassa ja/tai käyneet kannattamalleen seuralle tärkeällä paikalla. Tuloksista selvisi myös, että fanit arvostavat jalka-pallo-ottelua kokonaisuutena: tunnelmaa, kokemusta, jalkapallokulttuurin kokemista, oman seu-ran kannattamista ja ottelun sosiaalista aspektia eli ottelun jakamista perheen tai ystävien kanssa. Suurimmat syyt olla matkustamatta ovat puolestaan rahan ja ajan puute, mutta tilaisuuden tarjou-tuessa kaikki, yhtä lukuun ottamatta, haluaisivat tehdä jalkapallomatkan Englantiin.

Tuloksista voitiin päätellä, että jalkapallo-ottelun näkeminen on kaikista tärkein osa kokonaisko-kemusta, ja se on usein tärkein syy matkustaa. Muita tärkeitä matkustussyitä olivat ystävien kanssa matkustaminen, yhteenkuuluvuuden tunne ja muut jalkapalloon liittyvät aktiviteetit. Tulosten avulla saatiin laadittua profiili keskivertofanille, joka matkustaa Englantiin jalkapallo-otteluiden takia.

Tallennettuna: