Sökning

Football Tourism to England: Reasons Why Finnish Fans Travel

QR-kod

Football Tourism to England: Reasons Why Finnish Fans Travel

The English Premier League is the world’s most watched football league. England received almost million oversea visitors in 2012 who went there to watch a football match live. This Bachelor’s thesis researches the reasons why Finnish football fans travel to England to watch English Premier League matches. The objective was to find the most important factors that affect football fans’ decision to travel and which factors attract them to England. Aim was also to create a profile of these fans.

This thesis consists of two parts; a theoretical and an empirical research part. The theoretical framework is based on the theories of sport tourism, event sport tourism, football tourism and consumer behavior. The research as an online questionnaire. The total amount of responses was 153. The results were analyzed by using MS Excel.

Most of the respondents, 84 %, have previously travelled to England to see a football match. Out of these fans nearly two thirds travel with their friends but some travel with family as well. On average over four out of five have travelled at least two times, most of them even more often. Trips are almost always made independently since only two percent of the respondents have used the services of a tour operator while travelling. For four out of five respondents a football match is the most important reason to travel to England. Besides football, other interesting activities were mentioned, for example, beer and pub culture, sightseeing and getting to know the destination city. Almost all of the respondents have participated in some other football related activities: done a stadium tour, visited a fan shop and/or visited a place otherwise important to a club. The find-ings from the research also show that fans appreciate the experience of a football game as a whole: the atmosphere, the experience itself, experiencing football culture, supporting their own club and the social aspect of the match, in other words sharing the experience with friends or family. As for reasons not to travel, lack of money and time are the most common but if offered a chance, all except one respondent would like to do a football trip to England.

In conclusion from the findings, seeing a football match is the most important part of the overall experience and it is often the most important reason to travel. Other important reasons to travel were travelling with friends, the feeling of belonging and other football related activities. From the results a profile for an average fan travelling to England for football match was drawn based on the results of this thesis.

Englannin Valioliiga on maailman katsotuin jalkapalloliiga. Englanti vastaanotti vuonna 2012 mel-kein miljoona turistia, jotka tulivat katsomaan jalkapallo-ottelua. Tämä opinnäytetyö tutkii suo-malaisten jalkapallofanien syitä matkustaa Englantiin katsomaan Englannin Valioliigan otteluita. Tavoitteena työssä oli löytää tärkeimmät tekijät, jotka vaikuttavat jalkapallofanien päätökseen matkustaa ja mitkä tekijät vetävät heitä Englantiin. Tavoitteena oli myös luoda profiili kyseisistä faneista.

Tämä opinnäytetyö on jaettu kahteen osaan: teoreettiseen ja tutkimusosaan. Teoreettinen osuus koostuu urheilu- ja tapahtumaurheilumatkailun, jalkapallomatkailun ja kuluttajakäyttäytymisen teorioista. Tutkimus tehtiin internetkyselynä. Vastauksia kyselyyn saatiin kaiken kaikkiaan 153. Tulokset analysoitiin MS Excelillä.

Tutkimukseen vastanneista suurin osa, 84 %, on matkustanut Englantiin katsomaan jalkapallo-ottelua. Näistä faneista lähes kaksi kolmannesta matkustaa ystäviensä kanssa, mutta perheenkin kanssa matkustetaan. Keskimäärin yli neljä viidestä on matkustanut ainakin kaksi kertaa, suurin osa heistä jopa useammin. Matkat ovat lähes poikkeuksetta omatoimimatkoja, sillä vain kaksi pro-senttia vastaajista on käyttänyt matkanjärjestäjien palveluita matkustaessaan. Neljälle viidestä vastaajasta jalkapallo-ottelu on tärkein syy matkustaa Englantiin. Jalkapallon lisäksi muiksi kiin-nostaviksi aktiviteeteiksi mainittiin muun muassa olut- ja pubikulttuuri, nähtävyyksien katselu ja kohdekaupunkiin tutustuminen. Lähes kaikki vastaajat ovat tehneet myös muita jalkapalloon liitty-viä aktiviteetteja matkoillaan: käyneet stadionkierroksella, vierailleet fanikaupassa ja/tai käyneet kannattamalleen seuralle tärkeällä paikalla. Tuloksista selvisi myös, että fanit arvostavat jalka-pallo-ottelua kokonaisuutena: tunnelmaa, kokemusta, jalkapallokulttuurin kokemista, oman seu-ran kannattamista ja ottelun sosiaalista aspektia eli ottelun jakamista perheen tai ystävien kanssa. Suurimmat syyt olla matkustamatta ovat puolestaan rahan ja ajan puute, mutta tilaisuuden tarjou-tuessa kaikki, yhtä lukuun ottamatta, haluaisivat tehdä jalkapallomatkan Englantiin.

Tuloksista voitiin päätellä, että jalkapallo-ottelun näkeminen on kaikista tärkein osa kokonaisko-kemusta, ja se on usein tärkein syy matkustaa. Muita tärkeitä matkustussyitä olivat ystävien kanssa matkustaminen, yhteenkuuluvuuden tunne ja muut jalkapalloon liittyvät aktiviteetit. Tulosten avulla saatiin laadittua profiili keskivertofanille, joka matkustaa Englantiin jalkapallo-otteluiden takia.

Sparad: