Haku

Driving Factors of Tourism Investment Decisions and Lapland’s Attractiveness in Tourism Investments

QR-koodi

Driving Factors of Tourism Investment Decisions and Lapland’s Attractiveness in Tourism Investments

Matkailuinvestointien päätöksentekoon vaikuttavat tekijät ja Lapin houkuttelevuus matkailuinvestoinneissa

Tämän tutkimuksen aihealueina ovat matkailuinvestoinnit ja investointipäätöksenteko investointiprosessissa. Tutkimuksen tavoitteena on ymmärtää ja lisätä tietoa investointien päätöksenteosta matkailukontekstissa, pääosin Suomen Lapissa. Keskeinen tutkimuskysymys on: Miten matkailuinvestointipäätökset tehdään? Tämä laaja aihe on jaettu viiten alakysymykseen. Nämä kysymykset ovat: Millaisessa prosessissa päätöksiä tehdään? Miten määrällisiä analyyseja ja metodeja käytetään investointien päätöksenteossa? Miten laadulliset kriteerit vaikuttavat päätöksentekoon? Miten investointikohteen houkuttelevuuteen vaikuttavat tekijät vaikuttavat päätöksentekoon? Miten case-yrityksen (tai vastaavan) tulisi valmistautua täyttääkseen investoijien päätöksentekoprosessin kriteerit?

Tässä tutkimuksessa on kolme pääosaa. Nämä osat ovat: matkailukonteksti, teoreettinen viitekehys ja empiirinen osa, joka sisältää havainnot puolistrukturoitujen haastattelujen analyyseistä sekä kehitysehdotuksen case-yritykselle. Lopuksi tutkimus sisältää loppupäätelmät ja loppukeskustelun. Matkailukonteksti käsittelee matkailun kehittymistä, erityisesti Lapissa. Se myös tiivistää matkailun haasteet, trendit ja strategiat Lapin matkailun osalta ja käsittelee myös kestävän kehityksen roolia matkailussa. Teoreettinen viitekehys keskittyy investointipäätöksentekoon, päätöksentekoprosessiin, laadullisiin ja määrällisiin metodeihin, analyyseihin ja tekijöihin kirjallisuuden ja aiemmin tutkitun pohjalta. Se myös käsittelee investointikohteen houkuttelevuuden merkitystä investointipäätöksenteossa. Empiirinen osa esittää näiden aihealueiden pohjalta käytännön läheisen näkökulman, joka pohjautuu haastatteluista saatuun tietoon. Empiiriset havainnot osoittivat muun muassa, että yritykset tekevät päätöksiä prosessissa. Lukuisat määrälliset ja laadulliset analyysit ja tekijät vaikuttavat päätöksentekoon. Oli myös huomioitava, että luontoarvojen ja kestävän kehitykset merkitys on keskeinen matkailuinvestoinneissa.

Empiirisen osan yhteydessä on esitetty myös kehittämisehdotus case-yritykselle (varsinainen ehdotus liitteenä). Sen tarkoituksena on esittää käytännöllistä tietoa case-yritykselle (tai vastaavalle) siitä, miten heidän tulisi valmistautua investointiprosessiin. Toisin sanoen, miten heidän tulisi valmistautua eri prosessin vaiheisiin läpäistäkseen investoijien kriteerit ja analyysivaatimukset kussakin prosessivaiheessa. Investointien päätöksenteko käsittää valtavan määrän taustatietoa ja lukuisia erilaisia analyyseja. Tämän johdosta tässä tutkimuksessa on myös esitelty tiivistetysti palvelumuotoilun teoriaa ja erilaisia palvelumuotoilun metodeja. Tämän tarkoituksena on antaa hyödyllistä tietoa kokonaisvaltaisen palvelutarjonnan ja toimintaympäristön ymmärtämiseen. Tätä tietoa voidaan hyödyntää case-yrityksen analyyseissä investointiprojektin potentiaalista ja menestymismahdollisuuksista.

Tallennettuna: