Haku

Verkkokaupan kehitysmahdollisuudet - case Any Lamp

QR-koodi

Verkkokaupan kehitysmahdollisuudet - case Any Lamp

Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli tarkastella hollantilaisen Any Lamp BV:n suomalaisen verkkokaupan - Lamppuexpress.comin - nykytilaa ja kehitysmahdollisuuksia. Opinnäytetyö toteutettiin työharjoittelun yhteydessä Hollannissa keväällä

Opinnäytetyön lähtökohtana oli löytää syitä miksi Lamppuexpress.com oli jäänyt myynnin ke-hityksessä muita Any Lamp BV:n avaamia ulkomaisia verkkokauppoja jälkeen, sekä miksi käytössä olleet verkkopohjaiset markkinointikeinot olivat osoittuneet tehottomiksi. Erityisen tärkeää oli luoda käsitys Lamppuexpress.comin nykyisen toiminnan tilasta laajennetun markkinointimixin avulla. Toinen työn tärkeimpiä ulottuvuuksia oli analysoida kilpailijoita ja arvioida heidän toimintaansa. Pääpaino tutkimuksessa oli tehtävänantajan toiveesta erityisesti hinta- ja tuote- ulottuvuuksissa. Käytännössä tutkimuksella verrattiin kilpailijoiden valikoimaa, hintatasoa, markkinointikeinoja Googlessa, sekä toimitustapoja Lamppuexpress.comin omiin. Tutkimuksen pohjalta pystyttiin vertailemaan Lamppuexpress.comin nykytilaa ja toimintaa verrattuna kilpailijoihin, sekä saada uutta validia tietoa toiminnan kehittämistä varten. Tämän avulla pyrittiin rakentamaan kuva miten Lamppuexpress.com haluaa erottua kilpailijoistaan tulevaisuudessa.

Tutkimus paljasti Lamppuexpress.comin olevan kilpailijoitaan selvästi halvempi, mutta toimivan eri konseptilla erityisesti markkinoinnin osalta. Myös kilpailijoiden tuotevalikoima erosi Lamppuexpress.comin vastaavasta selkeästi. Kilpailijat pystyivät myös tarjoamaan asiakkailleen kotimaisia kuljetusvaihtoehtoja, jonka uskottiin lisäävän kilpailevien verkkokauppojen luotettavuutta asiakkaiden silmissä. Saatujen tulosten perusteella pystyttiin luomaan selkeä käsitys miten Lamppuexpress.comin toimintaa tulisi kehittää.

Kehitysehdotukset olivatkin markkinatuntemuksen lisääminen lisätutkimuksella, sekä paremman näkyvyyden saavuttaminen potentiaalisten asiakkaiden silmissä. Tähän käytettävät työkalut olisivat paremmin kohdistetut markkinointikeinot yhdistettynä kilpailukykyisen hinnoittelun tehokkaampaan hyödyntämiseen. Myös verkkosivujen jatkuva kehittäminen juuri suomalaisille asiakkaille sopivaksi asetettiin pitkäkestoisemmaksi tavoitteeksi. Kehitysehdotuksia lähdettiin toteuttamaan muokkaamalla verkkosivua käyttäjäystävällisemmäksi, perustamalla suomalainen puhelinnumero suomenkielistä asiakaspalvelua varten, sekä muokkaamalla verkkomarkkinointia lähemmäksi kilpailijoiden vastaavia niin tuotteiden, kuin hakusanojen osalta. Uutena ulottuvuutena kehitettiin myös offline-markkinointia houkuttelemaan uusia potentiaalisia asiakkaita: Lamppuexpress.com oli näkyvillä rakennusmessuilla syksyllä 2012, sekä mainosti sisustus-alan lehdessä samana ajankohtana. Mainonnassa fokusoitiin erityisesti kilpailukykyiseen hintaan.

Uudet toimenpiteet ovat toimineet odotetunlaisesti ja Lamppuexpress.comin myynti oli selvästi kasvussa vuoden 2012 lähentyessä loppuaan.

Tallennettuna: