Haku

Hoitotyön opiskelijoiden ammatillinen osaaminen opintojen eri vaiheissa

QR-koodi
Finna-arvio

Hoitotyön opiskelijoiden ammatillinen osaaminen opintojen eri vaiheissa

Tutkimuksen tarkoituksena on kuvata hoitotyönopiskelijoiden ammatillista osaamista opintojen eri vaiheissa. Tutkimusaineiston muodostivat hoitotyön alku-, keski-ja loppuvaiheen opiskelijoiden keväällä 2012 kirjoittamat esseet (n = 87). Analyysimenetelmänä käytettiin aineistolähtöistä sisällönanalyysiä.

Alkuvaiheen opiskelijat saavuttivat ammattiin orientoituessaan hoitotyön perusteiden osaamista. Keskivaiheen opiskelijat sisäistivät eri tieteenalojentietoa ja työelämäosaamista. Sisäistäessään ammatillisen vuorovaikutuksen, eettisyyden ja yhteistyön merkityksen opiskelijat saavuttivat hoitotyön ydinosaamista. Kehittymisosaaminen ilmeni oman toiminnan arviointina. Loppuvaiheen opiskelijat syvensivät hoitotyön ydinosaamista integroimalla siihen teoreettista ja kokemusperäistä tietoa.

Tulosten mukaan osaamisen saavuttaminen on opiskelijan henkilökohtainen oppimisprosessi. Hoitotyön koulutuksessa tulee kiinnittää huomiota opetus-ja ohjausosaamisen sekä johtamisosaamisen sisältöihin. Tuloksia voidaan hyödyntää hoitotyön koulutuksen kehittämisessä ja opiskelijaohjauksessa, kun halutaan edistää opiskelijoiden tiedonkäsittelуtaitojen ja oppimaan oppimisen kehittymistä hoitotyössä tarvittavan osaamisen saavuttamiseksi.

Tallennettuna: