Haku

Onnistuneen yhteistyökumppanuuden edellytykset

QR-koodi

Onnistuneen yhteistyökumppanuuden edellytykset

Tämän opinnäytetyön tavoitteena on tehdä listaus onnistuneen yhteistyökumppanuuden edellytyksistä. Tarkoituksena on, että opinnäytetyön toimeksiantaja Lindström Oy voisi hyödyntää listausta siten, että se tunnistaa mahdolliset yhteistyökumppanuuteen liittyvät kehittämisen kohteet, jotka koskevat ravintola-alan yhteistyökumppaneiden kanssa tehtävää yhteistyötä. Lindström Oy on tekstiilipalveluita tarjoava yritys, joka toimii 24 maassa, Euroopassa ja Aasiassa. Tekstiilipalveluita on suunnattu eri toimialoille, mutta tämä työ koskee ainoastaan ravintola-alan yrityksiä.

Opinnäytetyön tietoperusta muodostuu yhteistyökumppanuuteen liittyvistä käsitteistä ja asiakassuhteiden johtamisen käsitteistä. Yhteistyökumppanuuden osalta opinnäytetyössä käsitellään ensinnäkin erilaisia hyötyjä, joita yhteistyökumppanuus voi tarjota. Näitä hyötyjä voi olla useita erilaisia. Toisena alakäsitteenä yhteistyökumppanuudessa on kumppanuutta rakentavat tekijät, joita ovat erilaiset sidokset yritysten välillä: strateginen ja liiketoiminnallinen sidos sekä niihin kuuluvat pienemmät sidokset. Asiakassuhteiden johtamiseen liittyviä käsitteitä ovat asiakkaalle tuotettava arvo, toimittajayrityksiä koskevat kriteerit ja arviointi sekä asiakaskokemus.

Tämän opinnäytetyön tutkimusmenetelmänä on käytetty teemahaastattelua. Haastattelu toteutettiin viiden ravintola-alan yrityksen edustajan kanssa, jotka ovat joko hankinnasta vastaavia henkilöitä tai ravintoloitsijoita. Teemahaastattelu eteni teemojen mukaan, joita ovat kumppanuuden hyödyt, yhteistyökumppaneita koskevat kriteerit ja arviointi, pitkäaikaisen kumppanuuden edellytykset ja koronan vaikutukset kumppaneita koskeviin odotuksiin. Teemat tulevat tämän työn tietoperustasta.

Tulokset jakautuvat teemakohtaisiin kategorioihin, ja nämä kategoriat sisältöineen muodostavat tämän työn listauksen onnistuneen kumppanuuden edellytyksistä. Kumppanuuden hyödyt jakautuvat helppous ja varmuus -kategoriaan sekä tiedon jakaminen ja oppiminen -kategoriaan. Yhteistyökumppaneita koskevat kriteerit sisältävät puolestaan kategorian yhteiset arvot ja näkemykset. Pitkäaikaisen kumppanuuden edellytyksiin sisältyviä kategorioita ovat luottamus ja toimiva vuorovaikutus. Koronan vaikutukset kumppaneita koskeviin odotuksiin sisältää kategorian ennakointi ja reagointikyky.

Kaiken kaikkiaan teoria vahvistaa tämän työn tuloksia, sillä nämä edellytykset ovat tietoperustasta tunnistettavia asioita. Pitkäaikaisen kumppanuuden edellytyksistä luottamus muodostaa perustan muille edellytyksille, erityisesti tiedon jakamiselle ja oppimiselle sekä toimivalle vuorovaikutukselle. Tulokset jäivät aika yleiselle tasolle tarkoittaen sitä, etteivät ne tuoneet esille kovinkaan syvällistä tai välttämättä uutta tietoa toimeksiantajalle. Tulokset ovat uuden sijaan enemmän vahvistavaa tietoa.

Tallennettuna: