Haku

Draamaopetus tupakasta Martinlaakson lukion terveystiedon tunnilla

QR-koodi

Draamaopetus tupakasta Martinlaakson lukion terveystiedon tunnilla

Tupakkakokeilut aloitetaan yleensä 12–14 vuoden iässä. Suomessa 14-vuotiaista pojista ja tytöistä yli kolmasosa on kokeillut tupakointia. 16- 18- vuotiaista pojista ja tytöistä lähes kolmasosa tupakoi päivittäin. (Kansanterveyslaitos 2006, 19.) Terveys 2015 -kansanterveysohjelmassa tärkeimpiä nuorten terveyden edistämisen tavoitteita on 16–18-vuotiaiden tupakoinnin vähentäminen alle 15 prosenttiin vuoteen 2015 mennessä. (Stakes 2002, 70- 71.) Lukiolaisista noin kymmenen prosenttia ilmoittaa tupakoivansa päivittäin.( Kouluterveyskysely 2008)

Opiskelijaterveydenhuollon tavoitteena on koko kouluyhteisön hyvinvoinnin ja oppilaiden terveyden edistäminen sekä terveen kasvun ja kehityksen tukeminen yhteistyössä oppilaiden, oppilashuollon muun henkilöstön, opettajien ja vanhempien kanssa.

Opinnäytetyössä perehdyttiin nuorten tupakointiin toiminnallisen draamaopetuksen kautta. Työ toteutettiin Martinlaakson lukion 1- 2-vuosikurssin opiskelijoille. Työ on osa Vantaan ehkäisevän päihdetyön ja Laurean yhteistyötä. Työn tarkoituksena oli johdatella lukiolaisia itse löytämään ratkaisuja tupakoinnin aiheuttamiin terveyshaittoihin ja lisätä heidän tietämystään tupakoinnin lopettamisesta. Ajatuksena on tuoda yhdessä esiin oppilaiden asenteita ja kokemuksia tupakasta.

Opetus toteutettiin draaman kautta. Tunnin aluksi johdateltiin oppilaat aiheeseen ja esitettiin väittämiä tupakasta. Tarkoituksena oli, että päihdevalistuspäivästä tulisi toiminnallinen ja mieluisa oppimiskokemus oppilaille. Draamatehtävänä oli näytellä jonkin henkilön huono päivä. Jokaiselle ryhmälle annettiin eri tukisanat, joita tuli käyttää esityksissä. Tukisanat olivat tupakka, nikotiini, nuuska ja vierotusoireet. Lisäksi oppilaat saivat yhdessä keksiä muita avainsanoja ja käyttää niitä esityksessä.

Draamaopetus on hyvä valistamismuoto nuorille, sillä heillä on jo paljon tietoa tupakoinnista.

Tallennettuna: