Haku

Strategiamuotoilu digitalisaation edistäjänä kukka- ja puutarhakaupassa

QR-koodi

Strategiamuotoilu digitalisaation edistäjänä kukka- ja puutarhakaupassa

Kehittämistyössä suunniteltiin kohdeyrityksen digitalisaatiostrategiaa. Työn tarkoituksena oli selvittää, miten pieni kukka- ja puutarha-alan yritys voi pärjätä digitalisoituvan vähittäiskaupan kilpailussa, ja miten se voi tuoda alan erikoiskaupan digitaaliseen ympäristöön. Kehittämistyön tavoitteena oli tuottaa tietoa digitalisaatiokehitykseen sopivaan strategiaprosessiin ja suunnitella kohdeyrityksen digitalisaatiostrategiaa muotoiluajattelua ja asiakasymmärrystä hyödyntäen. Kehittämistyön kohdeyritys on yhden kaupunkiseudun alueella toimiva kukka- ja puutarha-alan myymäläketju. Kehittämistyö pyrki vastaamaan kohdeyrityksen tarvetta tukea ja puitteistaa verkkokaupan, digitaalisen kanta-asiakasjärjestelmän ja digitaalisen markkinoinnin kehitystä.

Digitalisaatio on laaja ja nopea yhteiskunnallinen muutos, joka tarjoaa monia mahdollisuuksia liiketoiminnan uudistamiseen. Se edellyttää yrityksiltä ketterää strategiatyötä. Teknologian kehityksen lisäksi asiakaskäyttäytymisen muutos on keskeinen digitalisaation muutosajuri. Analyyttiseen laskemiseen perustuvan strategiatyön rinnalle on tullut asiakkaan arvonluonnin ymmärtäminen. Hinnalla tai laadulla erottautumisen sijaan, yritykset pyrkivät muodostamaan arvolupauksia, jotka vastaavat asiakkaan tarpeisiin. Asiakaskeskeinen liiketoimintalogiikka ottaa huomioon, miten laajasti asiakkaan kokemusmaailma vaikuttaa arvonmuodostukseen. Palvelumuotoilu tarjoaa prosessi- ja menetelmäosaamista, joka yhdistää analyyttistä ja luovaa ajattelua asiakkaalle arvoa tuottavien ratkaisujen luomisessa.

Kehittämistyössä toteutettiin palvelumuotoilun tuplatimanttiin perustuva strategiamuotoilun prosessi. Menetelminä hyödynnettiin strategisia analyysejä, kuten SWOT-, benchmarking- ja kilpailija-analyysi, asiakasymmärrystä lisääviä menetelmiä, kuten teemahaastattelut ja asiakaspersoonat sekä yhteiskehittämistä työpajassa, jossa työkaluna oli arvolupauskanvas. Strategisten analyysien perusteella kohdeyrityksen on mahdollista saavuttaa strategisten tavoitteidensa mukainen laadukas ja elämyksellinen positio myös digitaalisilla markkinoilla. Asiakaspersoonat puolestaan kiteyttävät ja konkretisoivat kukka- ja puutarha-asiakkaiden arvonmuodostusta. Niiden pohjalta tuotetut ideat ja arvolupauskanvakset sisältävät käytännönläheisiä ratkaisuja palvelevan digitaalisen erikoiskaupan edistämiseen. Strategiamuotoilun malli tarjoaa yritykselle mahdollisuuden iteroida ja syventää strategiatyötä digitaalisen liiketoiminnan edistyessä.

Kehittämistyö osoittaa, että muotoiluajatteluun perustuva monialainen, luova, ratkaisukeskeinen ja konkretisoiva työtapa auttaa hahmottamaan pienen yrityksen asemaa digitalisaation kaltaisessa laaja-alaisessa muutoksessa. Asiakaskeskeiset menetelmät kiinnittävät digitalisaatiostrategian teknologioiden sijaan asiakkaan arvonluontiin. Kohdeyrityksessä strategiamuotoilua on tarpeen jatkaa digitaalisten palvelukonseptien täsmentämisellä. Strategiamuotoilu tarjoaisi myös tapaustutkimusta laajemman tutkimusalueen, joka voisi tuottaa yleisesti sovellettavan, lineaarisia strategiamalleja murtavan strategiamuotoilun prosessimallin.

Tallennettuna: