Sökning

Nuorten toiveita terveyden edistämiseksi kouluyhteisössä

QR-kod

Nuorten toiveita terveyden edistämiseksi kouluyhteisössä

Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää, miten nuoret käsittävät terveystapojen vaikuttavan terveyteen ja millaista toimintaa he toivovat järjestettävän oman terveytensä edistämiseksi kouluyhteisössä. Työn tuottamaa tietoa voidaan hyödyntää nuorten terveyttä edistävän toiminnan kehittämiseen oppilaiden näkemysten mukaisesti.

Opinnäytetyö toteutettiin kvalitatiivisena eli laadullisena haastattelututkimuksena. Kohderyhmänä olivat osa Hyvinkään Tapainlinnan koulun 8. luokan oppilaita (n=20). Aineisto kerättiin ryhmähaastatteluina, joihin terveydenhoitajan avustuksella valittiin vapaaehtoisten joukosta osallistujat. Ryhmähaastatteluissa käytettiin teemahaastattelurunkoa ja apukysymyksiä ohjaamaan keskustelua.

Työn aluksi perehdyttiin nuorten elämäntapavalintoihin liittyvään teoriatietoon, jonka perusteella päädyttiin valitsemaan nuorten terveyden ja hyvinvoinnin kannalta tärkeät ja ajankohtaiset teemat. Teemoina opinnäytetyössä olivat ravitsemus, uni, liikunta, mielenterveys ja sitä tukeva ilmapiiri sekä seksuaaliterveys. Aineisto kerättiin syksyllä 2008 kolmena eri haastattelupäivänä siten, että kussakin ryhmässä oli kuudesta seitsemään oppilasta. Aineisto analysoitiin induktiivisella sisällönanalyysilla.

Opinnäytetyön tuloksissa korostui kouluyhteisön merkitys nuorten hyvinvointiin vaikuttavana ja tukevana ympäristönä. Koulussa nuoret saavat tietoa terveyteen vaikuttavista valinnoista sekä keskustelutukea aikuisten ja ikätovereiden kanssa. Tämän aineiston mukaan koulu voi nuorten mielestä vaikuttaa muun muassa ravitsemuksen tukemiseen kouluruoan monipuolistamisella ja välipalatarjonnan kehittämisellä. Kiinnostusta liikuntaan voidaan nuorten mielestä lisätä kehittämällä koulun liikuntatuntien sisältöä vaihtelevammaksi sekä tarjoamalla koululaisille edullisemmat liikuntamaksut kaupungin liikuntapalveluissa. Nuoret eivät koe nukkuvansa riittävästi ja he toivovat muutosta koulun aikatauluihin ja vaihtelevuutta oppituntien sisältöihin.

Tämän aineiston mukaan nuorilla on paljon tietoa terveyteen ja hyvinvointiin vaikuttavista tekijöistä, mutta siitä huolimatta he kaipaavat joistakin osa-alueista vieläkin enemmän tietoa, ohjausta ja neuvontaa. Olemassa oleva tieto ei aina riitä, vaan terveystiedon hyödyntäminen käytännön tasolle vaatii sekä oppilaiden, vanhempien että kouluyhteisön taholta tehokasta omien asenteiden muokkaamista ja yhteistä suunnittelua terveyskäyttäytymisen edistämiseksi. Tämän aineiston mukaan oppilaat ovat valmiita esimerkiksi voimavaralähtöiseen terveysneuvontaan ja ryhmäohjaukseen.

Adolescents' expectations for health promotion at school

The purpose of this thesis was to survey the effects of the health habits of adolescents on their health and what kind of activity they wished to organize in order to promote health at their school. The results of this thesis can be used to develop health promoting action at schools according to the wishes of the adolescents.

This is a qualitative study, based on interviews. The target group included part of eighth grade pupils (n=20) from Tapainlinna school in the city of Hyvinkää. The material was gathered in group interviews in which the school nurse chose the participants among the volunteers. A theme interview frame and help questions were used in the group interviews to lead the conversation.

At first the theory related to lifestyle choices of the adolescents was studied. Based on the information acquired, important and topical themes in youth's health and welfare were selected. The themes were nutrition, good night sleep, physical education, mental health and the atmosphere that supported it and sexual health. The material was gathered in autumn 2008 during three days by interviewing six or seven pupils in each group. The material was analyzed by inductive content analysis.

The results showed that the school society is a significant environment to support and influence on adolescents' well-being. At school adolescents get information about the choices affecting health. Adolescents also have a chance to have supportive conversation with adults and peers. According to this material school can affect nutrition by diversifying school meals and developing snack supply. The adolescents thought that interest in physical education could be increased by developing the content of the physical education classes more versatile. They also wished that the city would provide cheaper services of physical exercise for pupils. The adolescents thought that they did not sleep enough and that is why they suggested changes to school schedules and diversity into the lessons.

The results showed that adolescents had lots of information about the factors related to health and welfare, but there also need for more information, guiding and counseling concerning some sectors. The existing knowledge was not always enough. In order to put their knowledge of health into practice, effective adaptation of their own attitudes and collaborative planning to promote health behavior is required from pupils themselves, their parents and school society. According to this survey the pupils seem to be ready for resource based counseling and guiding in groups.

Sparad: