Haku

Perehdyttäminen K-citymarket Iso Omenan kassaosastolla

QR-koodi

Perehdyttäminen K-citymarket Iso Omenan kassaosastolla

Tämän opinnäytetyön tarkoituksena on selvittää perehdyttämisen nykytilaa ja sitä kuinka uudet työntekijät ja kouluttajat kokevat perehdyttämisen K-citymarket Iso Omenan kassaosastolla. Tutkimustulosten avulla haluttiin parantaa perehdyttämistä. Tutkimus oli rajattu kolmeen varsinaiseen perehdytyspäivään.

Työn teoreettinen osuus pohjautuu oppimiseen ja perehdyttämiseen liittyvään kirjallisuuteen. Teoriaosuudessa aihetta käsitellään oppimisen, organisaation oppimisen, perehdyttämisen ja työnopastuksen näkökulmasta.

Tutkimus toteutettiin kvantitatiivisena tutkimuksena. Kyselylomake sisälsi monivalintakysymyksiä ja avoimia kysymyksiä. Uusille työntekijöille ja kouluttajille oli eri kyselylomakkeet. Tutkimuksen tulokset käsiteltiin Microsoft Excel -taulukkolaskelmaohjelmalla.

Tutkimuksessa selvisi, että uudet työntekijät kokivat perehdyttämisen kokonaisuudessaan sujuneen hyvin. Tutkimustulokset silti osoittavat, että kohdeyrityksen perehdyttämisessä on kehittämisen varaa. Kehittämiskohteina ilmeni, että perehdyttäminen olisi kaikille kolmepäiväinen, turvallisuusasioihin paneuduttaisiin paremmin ja kouluttajan ammattitaito kehitettäisiin kouluttajan roolissa.

Melkein kaikki kouluttajat kokivat perehdyttämisen tärkeäksi ja työskentelivät mielellään kouluttajina. Tutkimuksen tulokset osoittavat, että kouluttajat haluaisivat enemmän aikaa perehdyttämiseen, koulutusta tehtäväänsä ja enemmän tukea työhönsä esimieheltään.

Tallennettuna: