Haku

Työpaikkaohjaajien koulutusohjelma- verkkokurssin suunnittelu ja toteuttaminen

QR-koodi

Työpaikkaohjaajien koulutusohjelma- verkkokurssin suunnittelu ja toteuttaminen

Lapin Ammattiopiston oppilaitoskohtainen kauneudenhoitoalan perustutkinnon opetussuunnitelma uudistettiin Opetushallituksen vuoden 2009 voimaantulleiden tutkinnon perusteiden mukaan. Tutkinnon perusteiden uudistuksen taustalla on työelämän tulevaisuuden haasteet, joihin pyritään vastaamaan kehittämällä ammatillista koulutusta. Lapin Ammattiopiston kauneudenhoitoalan opetussuunnitelma laadittiin yhteistyössä opiskelijoiden ja Lapin alueen kauneudenhoitoalan ammattilaisten kanssa. Opetussuunnitelman uudistuksen keskeisimpiä muutoksia olivat tutkinnon jakautuminen kahteen koulutusohjelmaan sekä oppilaitoskohtaiset valinnaiset opinnot, joilla erityisesti pyritään vastaamaan alueen työelämän toiveisiin ja tarpeisiin. Kauneudenhoitoalan perustutkinnon opetussuunnitelmassa työssäoppiminen ja ammattiosaamisen näytöt ovat edelleen vahvassa asemassa. Yhä enemmän tavoitteena on ammattiosaamisen toteuttaminen työssäoppimisen yhteydessä, mikä luo omat tarpeensa työpaikkaohjaajille ja heidän koulutukselle.

Opetussuunnitelmauudistuksen ja laajentuneen ammattikunnan myötä tarve kauneudenhoitoalan työpaikkaohjaajien koulutukselle on kasvanut. Tämän opinnäytetyön tarkoituksena on edesauttaa Lapin Ammattiopiston kauneudenhoitoalan työssäoppimisen ja ammattiosaamisen näyttöjen toteutumista järjestämällä koulutusta työpaikkaohjaajille. Koulutusta suunniteltaessa huomioitiin Lapin alueen pitkät välimatkat, minkä vuoksi päädyttiin käyttämään paikkaan ja aikaan sitomatonta verkko-opetusta koulutuksen toteutuksessa.

Viitekehyksessä tutustuttiin Lapin Ammattiopiston uudistettuun opetussuunnitelmaan ja työ-paikkaohjaajana toimimisen periaatteisiin, Opetushallituksen ohjeisiin työpaikkaohjaajakoulu-tuksen järjestämiseen sekä verkko-opetuksen erityispiirteisiin ja käytänteisiin. Koulutus rakennettiin Lapin Ammattiopistossa käytettävään Discendum Optima- oppimisympäristöön. Koulutus suunniteltiin ja toteutettiin vuoden 2010 aikana osana oppilaitoksen kauneudenhoitoalan opetuksen kehittämistä.

Tallennettuna: