Haku

Asiakkaiden näkemyksiä lääkärin ja terveydenhoitajan yhteisvastaanottona toteutetuista terveystarkastuksista lastenneuvolassa

QR-koodi

Asiakkaiden näkemyksiä lääkärin ja terveydenhoitajan yhteisvastaanottona toteutetuista terveystarkastuksista lastenneuvolassa

Opinnäytetyön tarkoituksena oli kuvata asiakkaiden näkemyksiä lastenneuvolan terveystarkastuksista yhteisvastaanottojen osalta. Opinnäytetyön tavoitteena oli kerätä tietoa yhteisvastaanoton eduista ja haasteista sekä selvittää asiakkaiden näkemyksiä uudesta toimintamallista, ja näin tuottaa tietoa henkilökunnalle yhteisvastaanoton kehittämiseksi. Asiakaslähtöinen toimintamalli edellyttää yhteistyötä sekä palvelun tuottajien että asiakkaiden ja ammattilaisten välillä (Terveyden ja hyvinvoinnin laitos 2016b).

Opinnäytetyön viitekehyksessä käsitellään lastenneuvolan toimintaa, määräaikaisten ja laajojen terveystarkastusten sisältöä, käytettäviä menetelmiä sekä tavoitteita. Lisäksi kuvataan lääkärin ja terveydenhoitajan yhteistyötä, rooleja ja tehtäviä terveystarkastuksessa. Opinnäytetyössä kuvataan myös asiakasta lastenneuvola palveluiden käyttäjänä.

Tutkimusaineisto kerättiin strukturoidulla kyselylomakkeella Viiskulman neuvolan asiakkailta. Tutkimusaineistoa kerättiin elo- ja syyskuussa 2017. Kyselylomake sisälsi strukturoituja monivalintakysymyksiä ja kolme avointa kysymystä. Aineisto muodostui Viiskulman lastenneuvolan lääkärin ja terveydenhoitajan yhteisvastaanotolla käyneistä asiakkaista (n=49). Vastausprosentti oli 65%. Kyselylomakkeen määrällinen osuus analysoitiin IBM SPSS Statistics 23.0-ohjelmalla. Laadullinen osuus analysoitiin teemoittelevaa sisällönanalyysia apuna käyttäen. Tutkimustuloksia kuvattiin kuvioin ja taulukoin.

Tutkimustulokset osoittivat, että asiakkaat kokivat Viiskulman lastenneuvolan lääkärin ja terveydenhoitajan yhteisvastaanoton pääosin positiivisena. Erityisen tyytyväisiä oltiin vastaanottotilanteen luottamuksellisuuteen sekä siihen, että asiakkaisiin suhtauduttiin kunnioittavasti. Lääkärin ja terveydenhoitajan työnjakoon oltiin tyytyväisiä, lähes kaikki vastaajat toivoivat yhteisvastaanottojen jatkuvan. Taustamuuttujilla ei todettu olevan vaikutusta tutkimustuloksiin. Asiakkaat antoivat eniten kehittämisideoita lääkärin toiminnasta yhteisvastaanoton aikana. Heiltä toivottiin enemmän keskustelua sekä vuorovaikutusta asiakkaan kanssa. Jatkotutkimusaiheeksi nousi muun muassa henkilöstön näkökulmasta tehtävä tutkimus yhteisvastaanoton toimivuudesta.

Tallennettuna: