Sökning

Käyttäjien osallistaminen sosiaalisen sijoitusyhteisön kehittämiseen palvelumuotoilun keinoin : Tapaus: Shareville

QR-kod

Käyttäjien osallistaminen sosiaalisen sijoitusyhteisön kehittämiseen palvelumuotoilun keinoin : Tapaus: Shareville

Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli kehittää pohjoismaista sosiaalista sijoitusyhteisöä Sharevilleä. Tutkimuksellisen kehittämistyön kehittämiskohteeksi valitun sosiaalisen sijoitusyhteisön kehittämiseksi sovellettiin palvelumuotoilua ja erilaisia palvelumuotoilun menetelmiä ja työkaluja. Teoreettinen viitekehys nojaa vahvasti finanssipalvelun uutteen liiketoimintalogiikkaan, sosiaaliseen sijoittamiseen, palveluiden yhteistoiminnalliseen kehittämiseen ja ekspansiiviseen oppimiseen.

Opinnäytetyön toimeksiantaja on ruotsalaislähtöinen Shareville Ab, joka kuuluu ruotsalaiseen Nordnet Ab -konserniin. Shareville on ensimmäinen täysin pohjoismainen sijoitusyhteisö, jossa käyttäjät voivat ottaa oppia muiden onnistumisista ja kokemuksista.

Opinnäytetyössä kehittämiskohteeksi valitun digitaalisen finanssipalvelun kehittäminen nojasi palvelumuotoiluprosessiin, joka muunnettiin paremmin tähän opinnäytetyöhön sopivaksi hyödyntämällä ulkomaista palvelumuotoilua käsittelevää kirjallisuutta.

Opinnäytetyö jakautuu kuuteen päälukuun, joista ensimmäinen on johdanto, toinen käsittelee sosiaalista sijoittamista ja sosiaalisia sijoitusalustoja, kolmas johdattelee lukijan palveluiden kehittämiseen, neljäs esittelee konkreettisen palvelumuotoiluhankkeen palvelumuotoiluprosessia noudattaen ja luku viisi koostuu tuloksista ja tuotoksista. Viimeinen, kuudes luku sisältää kehittämishankkeen johtopäätökset.

Tässä työssä sovellettu palvelumuotoiluprosessi jakautuu viiteen pääosaan, joista kolme ensimmäistä osaa toteutettiin. Opinnäytetyössä on esitetty määrittely- ja etsintäosa, tutkimus- ja seulontaosa ja suunnittelu- ja kehitysosa. Opinnäytetyössä käydään läpi kaikkien prosessiosien eri vaiheet aina alustavaa prototypointia myöten, mutta tässä kehittämishankkeessa ei tehty palvelutuotantoa ja jälkiarviointi.

Opinnäytetyön lopputuloksena syntyi kolme palvelukonseptia, joista yksi – sijoittajakummit – osoittautui asiakas- ja käyttäjäymmärryksen perusteella kaikkein lupaavimmaksi. Se myös vastasi saatua asiakasymmärrystä ja muotoiluohjureita.

Opinnäytetyö osoittaa yhteiskehittelyn merkityksen olemassa olevan palvelujärjestelmän liiketoimintalogiikan havainnollistamisessa ja laajemman tilannekuvan hahmottamisessa. Palvelumuotoilu osoittautui monipuoliseksi lähestymistavaksi. Palvelumuotoilun hyödyt eivät rajoitu vain strategiseen suuntaamiseen, vaan siitä on hyötyä myös esimerkiksi jossa asiakassuhteen syventämisessä ja käyttäjien ja muiden sidosryhmien osallistamisessa palvelun kehittämiseen ja parantamiseen.

The aim of this study was to develop Nordic social investing community Shareville. Service design and different methods and tools of service design were utilized in order to conduct this investigative developmental work. The theoretical framework relies heavily on the literature, especially with regards to the new financial service business logic, social investing, co-creative service development and expansive learning.

This thesis was conducted for a Sweden-based company Shareville Ab, which is majority-owned by Swedish financial company Nordnet Ab. Shareville is the first fully Nordic investment community where users can learn from each other's successes and experiences.

The developmental process of this social digital financial service relied on the service design process developed for this particular context. The service design process was adapted to this thesis by utilizing original service design literature.

The thesis is divided into six main sections. The first section is the introduction; the second one takes a look at social investing and social investing platforms whereas the third section introduces the basics of service development for the reader. In the fourth section, the actual service design process is presented in accordance with the basic framework of the design process. The fifth and the sixth sections present the results and the conclusions of the development project alongside some general findings.

The service design process utilized in this work is divided into five main sections, three of which were actually conducted, i.e. the phase of exploration and determining the scope, the phase of research and filtering, and the final phase of development and design. During the thesis work, all the separate phases were conducted in accordance with the service design process all the way down to the prototyping part but the actual service production and post-evaluation have not been conducted. This is because they were fell outside the scope of the present project.

The end result of this study were three new service concepts, one of which - the "investment mentors" - proved to be the most promising based on deep customer understanding and design drivers. The service concept was also aligned with the developmental work done and

This study clearly demonstrates the importance of co-development as part of any developmental activity of an existing service system as co-development allows visualizing the business logic and broader picture of the service system. Service design approach proved to be versatile as the business results are not visible only in strategic planning but also in the actual customer engagement. The inclusion of users and other stakeholders into the development, and improving the service together, was found to be useful and recommendable.

Sparad: