Haku

0–6-vuotiaan lapsen motorisen kehityksen tukeminen palloa välineenä käyttäen : Pallotellen –koulutusmateriaali varhaiskasvatuksen ammattilaisille

QR-koodi

0–6-vuotiaan lapsen motorisen kehityksen tukeminen palloa välineenä käyttäen : Pallotellen –koulutusmateriaali varhaiskasvatuksen ammattilaisille

Opinnäytetyön tarkoituksena oli tuottaa Pallotellen –koulutusmateriaali lapsen motorisen kehityksen tukemisesta palloa hyödyntäen. Koulutus oli kohdennettu varhaiskasvatuksen ammattilaisille. Tavoitteena oli tuottaa koulutusmateriaali, jota toimeksiantaja Lapin Liikunta ja muut liikunnan aluejärjestöt voivat hyödyntää kouluttaessaan varhaiskasvatuksen henkilökuntaa. Koulutuksen kautta varhaiskasvatuksen työntekijöiden tieto ja taito lasten motorisesta kehityksestä ja sen tukemisen mahdollisuuksista lisääntyy ja he voivat hyödyntää tietotaitoa lasten parissa työskennellessään.

Työmme on toiminnallinen opinnäytetyö, jonka tuotteistusprosessista syntyi Pallotellen –koulutuksen osallistujamateriaali ja kouluttajan ohjeet. Käytimme tuotteistusprosessissa konstruktiivista mallia. Kirjallisen tuotoksen teoriaosa sisältää tietoa lapsen motorisesta kehityksestä, sen tukemisesta sekä varhaiskasvatuksen toimintaympäristöstä ja siellä tapahtuvasta motorisen kehityksen tukemisesta. Materiaalit sisältävät tiivistetysti ydinasiat opinnäytetyön teoriapohjasta. Materiaalit toimitettiin toimeksiantajalle sähköisessä muodossa, joita toimeksiantaja voi tarvittaessa muokata.

Varhaiskasvatusalan henkilökunnalla on tärkeä rooli lasten motorisen kehityksen tukemisessa, sillä monipuoliset ja positiiviset varhaislapsuuden liikuntakokemukset lisäävät aikuisiän aktiivisuutta. Lasten motorisia taitoja haastavia aktiviteetteja ei arjesta löydy yhtä monipuolisesti kuin ennen ja lasten motoriset taidot ovat alkaneet köyhtyä. Lisäksi lasten ylipaino ja liikunnallinen passiivisuus ovat aiempaa yleisempiä. Varhaiskasvatuksen työntekijät ovat myös toivoneet aiheesta lisäkoulutusta.

Tallennettuna: