Haku

Videolla verkkoon : Showreel-videon merkitys tuotantoyhtiölle sosiaalisessa mediassa

QR-koodi

Videolla verkkoon : Showreel-videon merkitys tuotantoyhtiölle sosiaalisessa mediassa

Opinnäytetyössäni tutkin showreel-videon merkitystä audiovisuaalisen alan yrityk-sessä. Tavoitteena on kehittää pienen tuotantoyhtiön markkinointia tuottamalla sosiaaliseen mediaan lyhyt showreel-video, joka esittelee yrityksen toiminnan 40 sekun-nissa. Tutkimuksessa selvitän mitä asioita tulee ottaa huomioon, jotta videosta tulee hyvä ja miten muut kotimaiset tuotantoyhtiöt käyttävät sosiaalista mediaa hyödyk-seen analysoimalla niiden Facebook -profiileja.

Käytän tutkimukseni taustatietona digitaalista markkinointiviestintää, sosiaalista mediaa markkinointivälineenä ja viraalivideoita. Sosiaalinen media on muuttanut digitaalista markkinointiviestintää radikaalisti viime vuosina ja sitä myötä yritykset markkinoivat itseään yhä useammin viraalivideoita levittämällä. Myös audiovisuaalisella alalla markkinoidaan samalla tavalla koostamalla työnäytteistä niin kutsuttu showreel, joka toimii välineenä työnsaantiin.

Tutkimukseni perustuu omiin kokemuksiini työskennellessäni Saha Prodilla showreelin tuottajana, joten käytän pääosin tekemällä tutkimisen menetelmää. Sen lisäksi täydennän tutkimusta omalla analyysillä kotimaisten tuotantoyhtiöiden sosiaalisen median käytöstä. Työni kirjallisena aineistona käytän digitaalisen markkinointiviestinnän kirjallisuutta ja Internet-artikkeleita sekä blogeja. Muun aineiston tukena haastattelin työnantajaani ja showreelin tilaajaa Mikko Pohjolaa sekä Lapin elokuvako-mission projektipäällikköä Johanna Karppista.

Liikkuva kuva on kiistatta tehokkain viestintäväline ja se leviää sosiaalisessa mediassa yllättävän nopeasti. Tutkimus on osoittanut että showreel on nykyään hyvin merkittävä markkinointiväline tuotantoyhtiöissä ja toimii samalla hyvänä brändin rakentajana. Showreelistä voidaan saada menestyvä teos kiinnittämällä enemmän huomiota muun muassa pituuteen, kuvien valintaan, leikkaukseen, musiikkiin ja visuaaliseen ilmeeseen. Lapin elokuvakomission showreel on osoittanut, että se voi menestyä Youtubessa ja saa tuhansia katsojia käyttämällä verkostoja hyväksi ja kohdistaa se oikeaan yleisöön. Saha Prodille valmistunut showreel on tuonut yritystä paljon enemmän esille kuin koskaan aiemmin ja se on toiminut tehokkaana sisäänheittäjänä myös uusasiakashankinnoissa. Videon avulla on onnistuttu kertomaan kaikki Saha Prodista vain 40 sekunnissa ja se on tuonut lisää uskottavuutta imagoon.

Tallennettuna: