Haku

Sisältökalenteri digitaalisen markkinoinnin tukena

QR-koodi

Sisältökalenteri digitaalisen markkinoinnin tukena

Asiakasystävälliset verkkosivut ja läsnäolo sosiaalisen median kanavissa ovat osa liiketoimintaa. Digitalisaation myötä asiakkaat etsivät tietoa verkosta, joten palveluiden ja tuotteiden on oltava digitaalisesti saatavilla. Aito ja erottautuva sisältömarkkinointi on keino lisätä vuorovaikutusta asiakkaan ja yrityksen välillä.

Toimeksiantajana opinnäytetyössä toimi Rovaniemellä sijaitseva tilausravintola Royal Reindeer Ounasvaara. Tehtävä oli kehittää sosiaalisen median sisältökalenteri ja tavoitteena oli tukea digitaalista markkinointiviestintää sosiaalisen median kanavilla.

Lähestymistapana opinnäytetyössä oli laadullinen kehittämisote. Menetelminä käytettiin teemahaastattelua, benchmarkkausta ja aivoriihityöskentelyä. Teemahaastattelussa kerättiin sisäistä tietoa yrityksen markkinointiajattelusta liiketoiminnassa. Benchmarkkauksessa vertailtiin kilpailevien yritysten toimintaa digitaalisessa ympäristössä ja saatiin näkökulmia erilaisista markkinointitavoista. Aivoriihityöskentelyllä saatiin uusia ajatuksia ja näkökulmia tehtävän toteutukseen.

Opinnäytetyön tietoperusta koostui kehittämismenetelmien lisäksi markkinointiteemaisista aineistoista. Pääpaino oli digitaalisessa sisältömarkkinoinnissa ja asiakasymmärryksessä.

Kehittämistyön tuloksena syntyi PowerPoint -alustalle tehty sisältökalenteri, johon kerättiin julkaisuideoita jokaiselle kuukaudelle. Listasimme myös kehittämisideoita toimeksiantajan verkkosivujen parantamiseksi. Sisältökalenteri on yksi esimerkki digitaalisesta sisältömarkkinointisuunnitelmasta ja on hyödynnettävissä muidenkin alalla toimivien markkinointityössä.

Tallennettuna: