Haku

"Voi ei, mitä sitä nyt taas kehitetään?" Työntekijöiden kokemuksia kehittämistyöstä

QR-koodi

"Voi ei, mitä sitä nyt taas kehitetään?" Työntekijöiden kokemuksia kehittämistyöstä

Kehittäminen eli jatkuva työn parantaminen on ajankohtaista ja koskee kaikkia, sillä on pystyttävä pysymään ajanvirrassa kiinni ja kehittymään. Tärkeää on, että tiedetään miksi ja miten kehittämistä tehdään, jotta sillä saavutetaan toivottavia tuloksia.

Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää työntekijöiden näkemyksiä ja kokemuksia työnkehittämisestä, sekä siitä, mitkä asiat heitä motivoivat kehittämistyössä ja mitkä ovat sen esteenä. Tavoitteena oli antaa työkaluja tutkimuskohteelle kehittämistyön parantamiseen. Opinnäytetyön tuloksia voidaan myös hyödyntää muilla työpaikoilla.

Opinnäytetyö toteutettiin kvalitatiivisena eli laadullisella tutkimusmenetelmällä, jonka aineisto kerättiin yksilöhaastatteluilla. Tutkimuksessa haastateltiin neljää työntekijää päihde- ja mielenterveysyksikössä. Aineiston analyysimenetelmänä käytettiin induktiivista eli aineistolähtöistä sisällönanalyysiä.

Tuloksista käy ilmi, että haastateltavat kokevat kehittämistyön tärkeäksi, mutta eivät osanneet nimetä tällä hetkellä erityisempiä kehittämistarpeita, koska kokivat organisaatiossa käytettävien toimintatapojen olevan hyviä. Kun kehittämistyötä tehdään aina tarpeeseen, on syytä tarkastella, onko aina välttämätöntä kehittää vai voidaanko nauttia jo toimivista asioista. Tuloksien perusteella kehittämistyö on lähtöisin esimiehestä, jonka johtamistyyli vaikuttaa merkittävästi työntekijöiden kehittämisinnokkuuteen. Tulokset kertovat myös, että kehittämistyö vaatii hyvää organisointia ja suunnitelmallisuutta.

Tulokset eivät vastanneiden vähäisen määrän vuoksi edusta koko henkilöstön näkemystä, mutta auttavat ymmärtämään työntekijän näkemyksiä kehittämistyöstä. Tuloksia voidaan hyödyntää kehittämistyössä.

Tallennettuna: