Haku

Innovaatio-osaaminen nykypäivän työelämätaitona

QR-koodi

Innovaatio-osaaminen nykypäivän työelämätaitona

Innovaatio lienee käsitteenä jo melko vakiintunut ja ehkäpä jopa kulunut. SuomiSanakirja (2017) määrittelee sen suppeasti uutuudeksi, uutuustuotteeksi tai keksinnöksi. Samalla kuitenkin sanalla innovaatio vaikuttaa yhä olevan hieman hienolta kalskahtava sävy – sen kuvitellaan olevan jotain radikaalisti uutta ja ihmeellistä. Innovaatio-osaaminen on kuitenkin pitkälti perustyötä, joka vaatii jatkuvia ponnisteluja. Innovaatiot syntyvät toiminnasta, arjen käytännöistä ja tiedosta, ja lähtökohtaisesti suuri osa niistä vaatii hurjasti töitä. Toki ei voida poissulkea lahjakkuuden ja tunteen palon merkitystä innovaatioiden syntymisessä, mutta kehittämisen ja uuden luomisen taustalla on alasta riippumatta aina laajaa asiantuntemusta. (Harju-Myllyaho 2015, 14–15.) Ollaanpa innovaatio-käsitteestä sitten mitä mieltä tahansa, on kuitenkin otettava huomioon, että nykypäivänä se on kiinteä osa päivittäistä liike-elämää ja yhteiskuntaa koskevia keskusteluja (Harju-Myllyaho 2015, 13). Lapin innovaatioassistentti –projektissa (ks. Lapin AMK 2018) innovaatio-osaaminen määriteltiin laveasti yksilön taidoiksi tunnistaa omaa erityisosaamistaan ja tarjota sitä yritysten kehittämistarpeisiin. Tokikaan tämä ei vielä riitä, vaan on myös osattava tarttua konkreettisiin kehittämistoimenpiteisiin ja samalla aktiivisesti yrittää etsiä yrityksestä yhä uusia kehittämiskohteita. Parhaimmillaan innovaatio-osaaja tekee itsensä yrityksessä korvaamattomaksi etsimällä oma-aloitteisesti kehittämistarpeita ja tarjoamalla niihin ratkaisutoimenpiteitä. Tämä puolestaan edistää työllistymistä. Lapin innovaatioassistentti –projektissa yksi keskeisimpiä tavoitteita oli siis auttaa korkeakoulutettuja työnhakijoita etsimään omaa osaamista vastaavia piilotyöpaikkoja. Oltiin havaittu, että liian moni valmistuttuaan ei kuitenkaan tunnista osaamistaan, vaan oma asiantuntijuus määritellään lähinnä suoritetun tutkintonimikkeen perusteella. Korkeakouluista valmistutaan asiantuntijatehtäviin, mutta vaikkapa tradenomin tutkinto voi pitää sisällään niin monenlaista asiantuntijuutta, ettei tutkintonimike vielä kerro yksilön varsinaisesta osaamisesta juurikaan mitään. Hän voi olla kansainvälisen kaupan osaaja, markkinoinnin ammattilainen, logistiikan asiantuntija tai varsinainen myyntitykki. Lista lienee loputon. Ja tähän päälle pitäisi vielä tunnistaa kaikki se osaamispääoma, joka on kertynyt muun kuin opiskeluhistorian kautta. Jos monipuoliset työnhakutaidot eivät ole kunnossa, rajoittuu vastavalmistuneen työnhaku pelkästään valmiiden työpaikkailmoitusten selailuun. Varsinkin pk-yrityksissä on kuitenkin paljon kehittämiskohteita muttei resursseja perustyön ohessa toteuttaa niitä. Innovaatio-osaamisen asiantuntija osaa pitää silmät ja korvat avoinna ja etsiä aktiivisesti tällaisia piilotyöpaikkoja ja tarjota omaa asiantuntijuuttaan ratkaisuksi yrityksen kehittämistarpeisiin. Lapin innovaatioassistentti -projekti käynnistyi ensimmäisen valmennusohjelman myötä vuonna 2015. Jo ensimmäisen valmennuksen jälkeen Lapin ammattikorkeakoulun ja Lapin yliopiston asiantuntijoista koostuva koulutustiimi koosti julkaisun, jossa esiteltiin innovaatio-osaamisen koulutuksen sisältöjä siitä näkökulmasta, mitä ne merkitsevät yritykselle ja miten yritysten pitäisi ne huomioida omassa toiminnassaan (ks. Merivirta 2015). Tässä oppaassa kuitenkin näkökulma muuttuu yrityksestä kohti yksilöä innovaatio-osaamisen asiantuntijana. Tuomme esille, mitä innovaatio-osaaminen on nykypäivän työelämätaitona ja miten itsestään voi kehittää innovaatio-osaajan. Projektin aikana valmennusmallia on määritelty monta kertaa uudelleen ja toteutettu erilaisin menetelmin (ks. tarkemmin Jussilan ja Konttaniemen artikkeli tämän julkaisun sivuilla 8–11). Valmennusmallin kehittäminen on pohjautunut projektin aikana saatuihin kokemuksiin ja jatkuvaan toimintamallin arviointiin. Yhtenä keskeisenä havaintona on ollut, että innovaatio-osaamisen ammattilaiseksi ei synnytä yhdessä päivässä. Kenellä tahansa on kuitenkin mahdollisuus profiloitua innovaatio-osaajaksi, kunhan ensin tunnistaa omat vahvuudet kehittäjänä ja asiantuntijana. Tämä opas tukee Innovaatioassistentti-valmennukseen tulevien yksilöiden oppimisprosessia, mutta samalla se tarjoaa kenelle tahansa polun rakentaa itsestään innovaatio-osaaja. Oppaan artikkelien sisällöistä vastaavat Lapin AMKin ja Lapin yliopiston asiantuntijat, jotka ovat olleet mukana toteuttamasta valmennusta. Luvussa 1 ohjeistamme, miten voit lähteä liikkeelle oman osaamisesi laaja-alaisessa tunnistamisessa ja sen myymisessä yritysten tarpeisiin. Kun olet tunnistanut oman sisäisen innoassarisi, luvusta 2 (Kehitä ja kehity) saat vinkkejä siihen, minkälaisia kehittämistarpeita yrityksissä voi olla ja miten voit niihin vastata. Luvussa 3 puolestaan nostetaan esille, miten voit kasvaa innovaatio-osaamisen asiantuntijaksi. Oppaamme kannustaa kaikkia rohkeasti niin arvioimaan kuin myös kehittämään omaa osaamistaan jatkuvasti.

Tallennettuna: