Haku

”Kerro satu, sellainen kuin itse haluat. Kirjaan sen juuri niin kuin sinä sen minulle kerrot. Lopuksi luen tarinasi ja voit muuttaa tai korjata sitä, mikäli haluat.” : Sadutuksesta ja sen yleisyydestä Kemin päiväkodeissa lastentarhanopettajien näkökulmasta

QR-koodi

”Kerro satu, sellainen kuin itse haluat. Kirjaan sen juuri niin kuin sinä sen minulle kerrot. Lopuksi luen tarinasi ja voit muuttaa tai korjata sitä, mikäli haluat.” : Sadutuksesta ja sen yleisyydestä Kemin päiväkodeissa lastentarhanopettajien näkökulmasta

Opinnäytetyömme tavoite on selvittää kuinka usein sekä miten sadutusta käy-tetään Kemin päiväkodeissa. Keräsimme tutkimusaineiston kyselyiden avulla, jotka lähetimme kahdeksaan Kemin päiväkotiin. Kyselymme oli suunnattu ainoastaan lastentarhanopettajille. Selvitimme kyselyssä muun muassa sadutuksen käyttöä, millaisia menetelmiä he käyttävät sekä minkä ikäisiä lapsia Kemissä sadutetaan. Opinnäytetyössä käsittelemme aikuisen ja lapsen välistä sadutusta päiväkodissa.

Tutkimusmenetelmänä käytimme kvalitatiivista eli laadullista sekä kvantitatiivista eli määrällistä tutkimusotetta. Kyselymme sisälsi avo- sekä monivalintakysymyksiä sadutuksesta. Analysoimme tutkimusaineiston teemoittelun avulla.

Kyselyiden vastauksista päättelimme, että sadutuksen käyttö Kemissä on vä-häistä. Sadutusta käytetään eniten 2-6- vuotiaiden kanssa. Menetelmä koettiin hyödylliseksi tilanteissa, joissa aikuiset halusivat kartoittaa muun muassa lapsen kielellistä kehittymistä sekä vahvistaessaan lapsen itsetuntoa, sillä sadutuksessa ei ole vääriä vastauksia.

Tallennettuna: