Haku

Opiskelijat laatutyössä Lahden ammattikorkeakoulussa

QR-koodi

Opiskelijat laatutyössä Lahden ammattikorkeakoulussa

Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää Lahden ammattikorkeakoulun opiskelijoiden osallistumista laatutyöhön ja löytää Korkeakoulujen arviointineuvoston auditointiraportteja tutkimalla hyviä käytänteitä opiskelijoiden aktivoimiseksi osallistumaan ja kehittämään korkeakoulun laatukulttuuria.

Laatukulttuurin kehittämistä tarkastellaan opiskelijan osallistumismahdollisuuksien parantamisen ja kehittämisen kannalta. Lisäksi opinnäytetyössä pohdittiin hyväksi koetun palvelun laadun kriteerien toteutumista ja soveltuvuutta korkeakouluun. Teoreettinen viitekehys koostuu palvelun laadusta ja sen tunnuspiirteistä korkeakoulutuksessa ja millaisista asioista muodostuu korkeakouluorganisaation palvelun laatu. Opinnäytetyö on tehty toimeksiantona Lahden ammattikorkeakoululle.

Opinnäytetyön empiirinen osuus toteutettiin tutkimalla yhteensä 22 Korkeakoulujen arviointineuvoston auditointiraporttia vuosilta 2007–2014. Näistä löydettiin 437 suositusta tai mainintaa hyvistä käytänteistä. Löydetyt suositukset ja maininnat luetteloitiin seuraavien mainintojen alle:opiskelijoiden osallistaminen, opiskelijapalaute, kyselyt ja dokumentaatio,vastapalaute, opiskelijapalautejärjestelmä/laatujärjestelmä ja opiskelijoiden laatukäsikirja, esitteet ja muu materiaali.

Syntynyttä aineistoa hyödyntäen tehtiin kehittämisehdotukset opiskelijoiden laatutyöhön osallistamisen ja sitouttamisen lisäämiseksi ja siten Lahden ammattikorkeakoulun laatukulttuurin vahvistamiseksi. Kehittämisehdotukset Lahden ammattikorkeakoululle kirjattiin kehittämisen työkirjaan. Keskeisiksi kehittämiskohteiksi nostettiin opiskelijoiden osallistamisen lisääminen, opiskelijapalaute, palautteen palaute/vastapalaute, opiskelijapalautejärjestelmä, opiskelijoiden laatukäsikirja ja ura- ja rekrytointipalvelu ja alumnitoiminta.

Tallennettuna: