Sökning

Elämysmatkalla : talviurheilukisojen elämyksellisyyden arviointi ja kehittäminen

QR-kod

Elämysmatkalla : talviurheilukisojen elämyksellisyyden arviointi ja kehittäminen

Tämä opinnäytetyö käsittelee elämyksellisyyden esiintymistä talviurheilutapahtumissa. Opinnäytetyössä havainnoitiin elämyksellisyyttä kahdessa eri talviurheilutapahtumassa: Salpausselän ja Holmenkollenin kisoissa. Opinnäytetyön tavoitteena oli arvioida talviurheilutapahtumien elämyksellisyyttä asiakkaan näkökulmasta ja tuottaa kehitysmahdollisuuksia tapahtumien elämyksellisyyden lisäämiseksi.

Teoriaosiossa tarkasteltiin urheilutapahtumamatkailua ja tapahtumamatkailijoiden matkustusmotiiveita. Erilaisten elämysteorioiden kautta määriteltiin elämyksen syntymistä ja syntymiseen vaadittavia elementtejä. Teoriaosiossa pohdittiin myös asiakaskokemusta ja sen muodostumista. Havainnointitutkimuksen tarkoituksena oli selvittää tapahtumien elämyksellisyyttä ja elämyksellisyyden kehittämismahdollisuuksia.

Tuloksista ilmeni, että elämyksiin tarvittavia elementtejä oli löydettävissä sekä Salpausselän että Holmenkollenin kisoista. Vaikka eroja elämyksellisten elementtien toteutumisen suhteen löytyi tapahtumien välillä, tapahtumat eivät merkittävästi eronneet toisistaan elämyksellisten puitteiden luomisen suhteen. Molemmissa tapahtumissa elämyksen syntymiseen oli mahdollisuus.

Yhteenvetona voidaan todeta, että elämyksellisten puitteiden luominen ja tätä kautta elämyksien tarjoaminen asiakkaille on ajankohtainen aihe tapahtumanjärjestäjille. Tehtyjen havainnointien ja teoriapohjan avulla opinnäytetyön tuloksena syntyi tiivis elämysohjeistuspaketti talviurheilutapahtumien elämyksellisyyden kasvattamiseksi.

This thesis is about meaningful experiences in winter sports events. In this thesis meaningful experiences are being observed in two different winter sports events: Lahti Ski Games and Holmenkollen Ski Festival. The main goal of the thesis is to observe meaningful experiences from the customers point of view and to propose development ideas to increase the possibility of having meaningful experiences in events.

The theoretical study will present the key concept of sports event tourism and the motives behind sports tourists. Different theories of meaningful experiences are presented to understand the different elements needed when creating a meaningful experience. The theoretical study also focuses on customer experience and the way it is created. The main point of the research was to observe the foundation of meaningful experiences in the events and to create development propositions based on the observations.

The results showed that the elements for creating meaningful experiences can be found in Lahti Ski Games as well as in Holmenkollen Ski Festival. Although there were differences in these elements and how they were handled, the way meaningful experiences were created in the events did not differ significantly. Both events created a possibility to have a meaningful experience.

As a summary, it can be said that creating meaningful experiences for the customer is a contemporary subject for event organizers. Based on the observations and the existing literature and as a result of this thesis, a compact guide for how to create meaningful experiences for the customer is presented.

Sparad: