Haku

Markkinakartoitus : case:liiketoiminnan perustaminen Suomeen

QR-koodi

Markkinakartoitus : case:liiketoiminnan perustaminen Suomeen

Tutkielma käsittelee onko islantilaisen Bungalo-nimisen yrityksen kannattavaa laajentaa liiketoimintaansa Suomeen. Yrityksen ideana on vuokrata loma-asuntoja tavalla, joka hyödyttää kaikkia osapuolia. Osapuolina toimivat kuluttajat, omistajat ja liiketoimintaansa harjoittava yritys. Suomessa on erittäin vahva loma-asuntokanta. Suomea voidaankin pitää uniikkina markkina-alueena. Loma-asuntojen suosion selittävät Suomen maantieteelliset seikat ja kulttuuri. Käyttämällä Porterin viiden voiman malli, kilpailija-analyysia ja PESTEL, arvioin onko Suomen kilpailu ja olosuhteet sallivia uudelle yritykselle. Suoritin myös kvalitatiivisen tutkimuksen, jonka tarkoituksena on selvittää, ovatko loma-asuntojen omistajat tietoisia olemassa olevista palveluista ja olisivatko he halukkaita vuokraamaan loma-asuntoaan. Tutkimuksista selvisi markkina-alueen olevan viehättävä ja alalla on vain kolme isoa kilpailijaa. Kilpailijat eroavat selkeästi toisistaan ja markkinoilla olisi vielä tilaa Bungalon tapaiselle yritykselle. Suurimpana kilpailuetuna toimii Bungalon hinnoittelumalli, josta hyötyvät kaikki osapuolet. Loma-asuntojen omistajat olisivat myös valmiita vuokraamaan asuntojaan, jos oikeanlainen palvelu olisi olemassa.

Tallennettuna: