Haku

Huoneistohotellien markkinointi- ja jakelukanavat

QR-koodi

Huoneistohotellien markkinointi- ja jakelukanavat

Tämä opinnäytetyö käsittelee huoneistohotellien markkinointi- ja jakelukanavia. Työn tavoitteena oli selkeyttää huoneistohotellikäsite ja selvittää, mitä kanavia huoneistohotellien nykyiset asiakkaat käyttävät sekä mihin kanaviin huoneistohotellien tulisi tulevaisuudessa panostaa. Opinnäytetyön toimeksiantajana toimi helsinkiläinen yksityisyritys Kotihotelli Oy.

Tietoperustassa verrattiin huoneistohotellia muihin valikoituihin majoitusmuotoihin. Tietoperustassa käsiteltiin myös majoitusalan asiakasmarkkinointia eri asiakassegmenttien näkökulmasta. Asiakassegmenttien erityispiirteiden lisäksi työssä avattiin majoitusalan markkinointi- ja jakelukanavien käsitteet. Yhtenä lähteenä teoriapohjassa käytettiin haastatteluja, jotka toteutettiin alan ammattilaisille tammi - helmikuussa 2011. Haastattelujen ja muun lähdemateriaalin avulla selkeytettiin työn kannalta tärkeitä käsitteitä.

Opinnäytteessä käytettiin kvantitatiivista eli määrällistä tutkimusmenetelmää. Määrälllistä tutkimusta varten laadittiin Webropol-kysely, joka lähetettiin toimeksiantajan asiakkaille. Kysely lähetettiin 120 henkilölle, joista ulkomaalaisia oli 90 ja suomalaisia 30. Kyselyn vastausprosentti oli 29,2. Kysely oli jaettu neljään eri osioon: taustatiedot, jakelukanavat, huoneistohotellin valinta ja Kotihotellin arviointi.

Tutkimuksessa selvisi, että asiakkaat etsivät tietoa suurimmaksi osaksi hakukoneiden, kuten Googlen, avulla. Suomessa huoneistohotellien markkinointi paljastui suppeaksi, minkä vuoksi asiakkaat toivoivat huoneistohotelliyritysten panostavan esimerkiksi kaupunkien kotisivuihin ja matkatoimistoihin. Lisäksi vastaajat toivoivat yrityksiin kohdistuvaa suoramarkkinointia. Huoneistojen kodinomaisuus, varustelutaso ja hinta vaikuttivat eniten vastaajien ostopäätökseen. Nämä ominaisuudet houkuttelevat erityisesti liikematkustajia.

Toimeksiantajan kannalta työ oli hyödyllinen, koska kyselyyn vastanneiden avulla selvisi, mihin asioihin asiakkaat ovat tyytyväisiä ja mihin he kaipaisivat parannuksia. Lisäksi toimeksiantajayritys pystyy käyttämään tuloksia omien markkinointi- ja jakelukanavien kehittämisessä.

Tallennettuna: