Sökning

Poliittinen musiikkiteatteri Suomessa

QR-kod

Poliittinen musiikkiteatteri Suomessa

Opinnäytetyön tarkoituksena on pohtia poliittista musiikkiteatteria Suomessa. Tutkimuksen keskeisiksi kysymyksiksi nousi tarkastella mitä poliittinen musiikkiteatteri on ja mitä annettavaa sillä on ollut nykypäivään?

Tutkimuskysymyksien selvittämiseksi luvuissa kaksi ja kolme selvitetään käsitteitä ja termejä poliittisen laulun ja poliittisen teatterin näkökulmasta. Historiaa ei ole erikseen esitelty, koska luvun kaksi, käsitteet ja termit, selventävät tapahtumia historiallisesti kronologisessa järjestyksessä. Kyseisissä luvuissa esitellään lisäksi poliittisen musiikkiteatterin keskeisiä tekijöitä: lauluyhtye Agit Prop -kvartetti, ajatuksien tukipilari Bertolt Brecht sekä Lapualaisooppera -näytelmä.

Tutkimusta varten on haastateltu poliittisen musiikkiteatterin kannalta tärkeitä henkilöitä. Luvussa neljä esitellään tutkimusotokseen kuuluneet henkilöt: Kaj Chydenius, Eero Ojanen, Sinikka Sokka sekä Ari Numminen. Haastatteluissa on haluttu tietää heidän mietteitään teoksistaan sekä näkemyksiä aikakaudesta poliittisen musiikkiteatterin saralla. Metodina on käytetty teemahaastattelua.

Tutkimustyön perusteella voidaan todeta, että poliittisella musiikkiteatterilla on aina tendenssi, päämäärä ja agenda. Se on teos, jolla on yhteiskuntakriittinen sanoma ja -tarkastelutapa. Poliittista musiikkiteatteria ei ole olemassa ilman poliittista tekstiä tai näkökulmaa, sillä musiikissa itsessään ei ole olemassa poliittista sointua tai melodiaa.

Avainsanat: poliittinen teatteri, poliittinen musiikki, laululiike, 70 -luku, Lapualaisooppera, Agit Prop, Bertolt Brecht

The main objective of the Dissertation at hand is to critically assess and evaluate the concept of politically themed musical theatre in Finland. In order to unveil and analyze the area of interest, the following were chosen as the key research questions; how can politically themed musical theatre be defined, and what kind of an impact it may have had on the present day.

With the aim of gaining an in-depth understanding of the aforementioned subject matters, Chapters two and three provide an overview of the focal terminology and fundamental concepts. The terms are discussed from the viewpoint of politically themed musical theatre. These Chapters examine the field in a historically chronological manner. Thus, the historical aspect is not investigated separately. Chapters two and three also introduce some of the most recognized characters of the discipline, namely Agit Prop-quartet, the highly influential scholar Bertolt Brecht and the theatrical production Lapualaisooppera.

The field research for this particular Thesis incorporated qualitative interviews of four individuals significant for the Finnish politically themed musical theatre. The renowned group comprising the research sample includes: Kaj Chydenius, Eero Ojanen, Sinikka Sokka and Ari Numminen. Each of these artists is introduced in Chapter four. The interviews were conducted focusing predominantly on the subjects’ views on the present era and their work to date. The method of thematic interviewing was used.

As a conclusion, it can be argued that politically themed musical theatre always has a tendency, a goal and an agenda. It is a recital with an embedded message scrutinizing the surrounding society. Politically themed musical theatre does not exist without a political script or perspective, as music as a sole component cannot have a political tune.

Key words: Political theatre, Political music, Musical movement, 1970’s, Lapualaisooppera, Agit Prop, Bertolt Brecht.

Sparad: