Haku

Tietoliikennejärjestelmät ajoneuvoissa

QR-koodi

Tietoliikennejärjestelmät ajoneuvoissa

Tämän työn tarkoituksena on perehtyä eri tiedonsiirtojärjestelmiin ajoneuvoteollisuudessa ja niiden käyttökohteisiin. Eri väylien, protokollien ja fyysisen rakenteen tietämys ja ymmärrys auttaa suunnittelemaan, diagnosoimaan ja korjaamaan tiedonsiirtojärjestelmiä. Työssä käydään muutamin esimerkein läpi niin käyttökohteita, sovelluksia ja diagnostiikkaa eri työkaluin. Nykyään päätiedonsiirtomenetelminä ovat CAN, LIN ja MOST. Kaikkien näiden esi-isäksi voidaan luokitella OBD. CAN on sarjaväyläperusteinen järjestelmä, jossa Ethernet-verkon tavoin on mahdollista lähettää viestejä useiden isäntien, CAN-päätelaitteiden toimesta. Varausmenettely on pienin eroavaisuuksin vastaava kuin Ethernetin CSMA/CD:ssa, mutta CAN:ssa varaus tapahtuu CSMA/NDA:n mukaisesti. Ensinnäkin jokaisella päätelaitteella on oma tärkeysjärjestyksensä, prioriteetti. Toisena määräävänä tekijänä on se, kuinka monta dominanttia bittiä eli nolla bittiä, on lähetettävän kehyksen alussa. Prioriteettista ja dominanttien bittien määrästä muodostuu etuoikeus väylän käyttöön. CAN:ssa on käytössä niin sanottu tulvahaku, eli kaikki verkossa toiminnassa olevat päätelaitteet saavat viestin ja toimivat sen mukaisesti, jos se koskee heitä, muuten ne vain kuittaavat sen. Mikään ei takaa, että jonossa seuraavana tärkeimpänä oleva päätelaite lähettäisi seuraavana, vaan laskutoimitus prioriteetista ja dominanttibiteistä lasketaan aina uuden kehyksen muodostuessa. CAN:n maksiminopeus on sovittu standardin mukaisesti maksimissaan 1 Mbit/s. Esimerkiksi Volkswagen AG:n väyläratkaisuissa on käytössä kahta eri nopeusluokkaa: voimansiirtoväylässä 500 kbit/s, mukavuus- ja Infotainment-väylissä 100 kbit/s. LIN on CAN-väylän alijärjestelmä jossa CAN:iin liitetty LIN-master ohjaa ja käskee slave-yksiköitä. Slave ei pysty ohjaaman väylän toimintaa vaan voi välittää masterin vaatimaa ohjaustietoa, joka välittää sitten sen tarpeessa olevalle yksikölle. MOST-väylä on täysin valokaapeliin perustuva tiedonsiirtojärjestelmä, joka mahdollistaa audion ja videon välittämisen auton järjestelmissä. Tiedonsiirtonopeutena on yli 20 Mbit/s, joka on tarpeen esimerkiksi videokuvan välittämisessä perutustutkalta näyttölaitteelle auton mittaristossa. OBD on standardisoitu diagnostiikkaväylä tiedonsiirtojärjestelmille eri ajoneuvovalmistajien tuotteissa. Se mahdollistaa muunmuassa lainsäädännölliset vaatimukset eri järjestelmien toiminnan tarkkailemiseksi. Voidaan myös sanoa CAN-väylän ja muiden tiedonsiirtojärjestelmien esi-isäksi ajoneuvoissa.

Tallennettuna: