Haku

Isän kanssa muskarissa

QR-koodi

Isän kanssa muskarissa

Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää musiikkileikkikoulua lastensa kanssa harrastavien isien mielipiteitä musiikkileikkikoulutoiminnasta ja sen vaikutuksista isä-lapsi-suhteeseen. Tutkin asiaa isille jaettavien kyselylomakkeiden avulla. Asia on mielestäni tärkeä, koska nykypäivänä yhä useammat isät osallistuvat äitien veroisesti lastensa hoitoon ja harrastuksiin, ja niin myös isien osallistuminen musiikkileikkikouluihin on yleistynyt. Työn teoriapohjana kerron musiikkileikkikoulun työtavoista. Kuvailen lyhyesti myös perheryhmän toimintaa sekä tavoitteita, sillä kaikki tutkimukseen vastanneet isät olivat perheryhmäläisiä, eli harrastivat musiikkileikkikoulua alle 3-vuotiaan lapsensa kanssa. Lisäksi esittelen alle 3-vuotiaan lapsen yleistä sekä musiikillista kehitystä. Käsittelen työssäni myös isyyttä, joka on erittäin laaja käsite. Sen vuoksi pohdin isyyttä lähinnä niistä näkökulmista, jotka ovat tutkimuksen kannalta oleellisia. Tutkimuksessani tulin siihen tulokseen, että musiikkileikkikoululla on pelkästään myönteisiä vaikutuksia isä-lapsi-suhteeseen, kuten etukäteen ajattelinkin. Toiset vastaajista eivät ole huomanneet minkäänlaista vaikutusta, mutta useimmat kertoivat musiikkileikkikouluharrastuksen lähentäneen heitä lapsiinsa. Se, että saatiin olla lapsen kanssa ihan kahdestaan, ilman muuta perhettä, oli monelle isälle tärkeää. Mielestäni yhteiset harrastukset ja tekemiset lujittavat vahvasti isä-lapsi-suhdetta, ja tavoitteellinen sekä kehittävä musiikkileikkikoulu on ihanteellinen harrastus isälle ja pienelle lapselle. Jotta isien osallistuvuus musiikkileikkikouluihin saataisiin kasvamaan, voisivat opettajat kiinnittää huomiota esimerkiksi tuntien teemoihin ja miettiä, mitkä asiat kiinnostaisivat isiä, mutta myös lapsia. Suurin osa musiikkileikkikouluopettajista on kuitenkin naisia, joiden on ehkä helpompaa asettaa itsensä äitien kuin isien asemaan. Isä-lapsi-muskarit voisivat olla hyväksi isille, jotka ovat ujoja ja jännittävät äitejä tai jotka eivät ole niin kiinnostuneita musiikkileikkikoulutoiminnasta.

Tallennettuna: