Sökning

Älynväläyksiä Kolmen pennin oopperasta

QR-kod

Älynväläyksiä Kolmen pennin oopperasta

Tutkin opinnäytetyössäni näytelmäkirjailija ja teatteriteoreetikko Bertolt Brechtin ja säveltäjä Kurt Weillin yhteiskuntakriittistä musiikkiteatteriteosta Kolmen pennin ooppera (Die Dreigroschenoper). Tutkielman tarkoituksena on kiinnittää huomio Brechtin kehittämän lajityypin, eeppisen teatterin, mahdollisuuksiin tämän päivän musiikkiteatterissa. Tutkielman ensimmäisessä osassa tutkin teosta sen historiallisessa viitekehyksessä. Toinen osio on empiirinen ja käsittelee omaa tulkintaani teoksesta (Konsertti "Älynväläyksiä Bertolt Brechtin Kolmen pennin oopperasta" Lahdessa lokakuussa 2007). Kolmen pennin ooppera -teos on yhteiskuntasatiiri, jonka yhteiskuntakritiikki on tiukasti kiinni 1920-luvun Saksan sekavassa yhteiskunnallisessa tilanteessa. Lisäksi Brertolt Brechtin yhteiskuntafilosofiset käsitykset ovat voimakkaasti läsnä teoksessa. Eeppisen teatterin keskeiset ainekset ovat dialektinen ajattelu, vieraannuttamisefekti ja gestiikka. Tämä uusi lajityyppi haastoi ansiokkaasti 1900-luvun alussa perinteisen aristoteelliseen traditioon nojaavan draamallisen teatterikäsityksen. Teoksen eeppinen lähestymistapa, omaperäiset sävellykset sekä teoksen rakenne tekevät Kolmen pennin oopperasta yhden 1900-luvun musiikkiteatterin tärkeimmistä suunnannäyttäjistä. Bertolt Brechtin eeppisen teatterin päämäärä dialektisen ajattelun herättäjänä on edelleen ajankohtainen yhteiskuntakriittistä teatteria tehtäessä. Harjoitusprosessin kuluessa havaitsin Kolmen pennin oopperan kappaleiden ajattomuuden. Olen kokenut eeppisen teatterin ja sen kautta dialektisen ajattelun antaneen syvyyttä omaan taiteelliseen työhöni. Mielestäni Bretolt Brechtin tapa yhdistää viihdyttäviä elementtejä sekä tiukkaa yhteiskuntakrtiikkiä on erittäin käyttökelpoinen, mutta tällä hetkellä vähän käytetty tyylikeino musiikkiteatterissa.".

The topic of this thesis is the socially critical “Three-penny Opera” (Die Dreigroschenoper) by German dramatist and theoretician Bertolt Brecht with composer Kurt Weill. I use this work as a way to generally discuss the place of epic theatre, the drama genre pioneered by Brecht, in the contemporary musical theatre scene. The first part of this study describes the “Three-penny Opera” and its historical-cultural setting. The second part focuses on my own interpretation of the “Three-penny Opera”, and the ideas it catalyzed for my own development as a performing artist. The specific social conditions in early 20th century Germany, combined with Brechts political and sociological worldview, creates the background without which the form and structure of the “Three-penny Opera” cannot be understood. The central concepts of the Brechtian epic theatre; effects of alienation, gestics and dialectics, offer a fundamentally different approach compared with the classical dramatic theatre based on the Aristotelian tradition. This epic approach, its themes, and the particular musical composition style and structure make the “Three-penny Opera” a truly revolutionary work of 20th century drama. The importance and retained freshness of Brechts epic approach, can be still be sensed when interpreting the “Three-penny Opera” for today ́s audiences. During the production of my own version of the Three-penny Opera - “Revelations from the Three-penny Opera of Bertolt Brecht” (Älynväläyksiä Bertolt Brechtin Kolmen Pennin Oopperasta), performed in Lahti, Finland October 2007, I personally experienced and utilized the potential of both the epic theatre and the dialectical approach in my own artistic process. In my opinion, the theatre tradition of Brecht, blending light entertainment and social critique, remains today as an important, but alas underutilized, genre of musical theatre.

Sparad: