Haku

Älynväläyksiä Kolmen pennin oopperasta

QR-koodi

Älynväläyksiä Kolmen pennin oopperasta

Tutkin opinnäytetyössäni näytelmäkirjailija ja teatteriteoreetikko Bertolt Brechtin ja säveltäjä Kurt Weillin yhteiskuntakriittistä musiikkiteatteriteosta Kolmen pennin ooppera (Die Dreigroschenoper). Tutkielman tarkoituksena on kiinnittää huomio Brechtin kehittämän lajityypin, eeppisen teatterin, mahdollisuuksiin tämän päivän musiikkiteatterissa. Tutkielman ensimmäisessä osassa tutkin teosta sen historiallisessa viitekehyksessä. Toinen osio on empiirinen ja käsittelee omaa tulkintaani teoksesta (Konsertti "Älynväläyksiä Bertolt Brechtin Kolmen pennin oopperasta" Lahdessa lokakuussa 2007). Kolmen pennin ooppera -teos on yhteiskuntasatiiri, jonka yhteiskuntakritiikki on tiukasti kiinni 1920-luvun Saksan sekavassa yhteiskunnallisessa tilanteessa. Lisäksi Brertolt Brechtin yhteiskuntafilosofiset käsitykset ovat voimakkaasti läsnä teoksessa. Eeppisen teatterin keskeiset ainekset ovat dialektinen ajattelu, vieraannuttamisefekti ja gestiikka. Tämä uusi lajityyppi haastoi ansiokkaasti 1900-luvun alussa perinteisen aristoteelliseen traditioon nojaavan draamallisen teatterikäsityksen. Teoksen eeppinen lähestymistapa, omaperäiset sävellykset sekä teoksen rakenne tekevät Kolmen pennin oopperasta yhden 1900-luvun musiikkiteatterin tärkeimmistä suunnannäyttäjistä. Bertolt Brechtin eeppisen teatterin päämäärä dialektisen ajattelun herättäjänä on edelleen ajankohtainen yhteiskuntakriittistä teatteria tehtäessä. Harjoitusprosessin kuluessa havaitsin Kolmen pennin oopperan kappaleiden ajattomuuden. Olen kokenut eeppisen teatterin ja sen kautta dialektisen ajattelun antaneen syvyyttä omaan taiteelliseen työhöni. Mielestäni Bretolt Brechtin tapa yhdistää viihdyttäviä elementtejä sekä tiukkaa yhteiskuntakrtiikkiä on erittäin käyttökelpoinen, mutta tällä hetkellä vähän käytetty tyylikeino musiikkiteatterissa.".

Tallennettuna: