Haku

Sisäinen viestintä ja informointi : case: Yritys X

QR-koodi

Sisäinen viestintä ja informointi : case: Yritys X

Opinnäytetyö käsittelee yhteisön sisäistä viestintää ja informointia sekä niihin vaikuttavia tekijöitä. Opinnäytetyön toimeksiantajana on Yritys X ja työn tutkimuskohteina ovat Yritys X:n pääkonttori sekä Ketju Y:n myymäläpäälliköt. Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää sisäisen viestinnän tekijöitä sekä kartoittaa Yritys X:n pääkonttorin ja Ketju Y:n myymäläpäälliköiden välisen viestinnän laadukkuutta.

Opinnäytetyön teoriaosuus rakentuu kahdesta pääluvusta, jotka ovat sisäinen viestintä ja informointi. Sisäisen viestinnän pääluku käsittelee sisäisen viestinnän tehtäviä, päivittäisviestintää, viestinnän kanavia sekä sisäisen viestinnän haasteita. Informointiluku selvittää informoinnin roolia viestinnässä sekä infoähkyn, tiedon tulvan ja tiedon puutteen vaikutuksia sisäiseen viestintään.

Opinnäytetyö oli kvalitatiivinen eli laadullinen tutkimus ja tutkimuksen aineisto kerättiin haastattelujen avulla. Pääkonttorille tehdyillä haastatteluilla selvitettiin, mitä viestintäkanavia käytettiin, kanavien kuormitusta sekä viestien sisältöä eri kanavissa. Myymäläpäälliköille tehdyillä haastatteluilla selvitettiin myymäläpäälliköiden näkemyksiä sisäisestä viestinnästä sekä pääkonttorin ja myymäläpäälliköiden välisestä viestinnän laadukkuudesta.

Tämän tutkimuksen tulosten perusteella voidaan todeta, että yhteisön sisäinen viestintä tapahtui pääasiallisesti sähköpostin ja puhelimen välityksellä. Enemmistö myymäläpäälliköistä piti sisäistä viestintää toimivana ja sähköpostia mieluisimpana viestinnän kanavana, kun viestittiin pääkonttorille. Myymäläpäälliköt kokivat, että sähköpostissa tiedon ja informaation määrä oli suuri, ja he kokivat kärsivänsä tiedon tulvasta. Kukaan myymäläpäälliköistä ei kokenut kärsivänsä tiedon puutteesta. Pääkonttorin ja myymäläpäälliköiden sähköpostiviestintään kaivattiin lisää ytimekkyyttä ja laadun parannusta.

Tallennettuna: